Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Folk er forskjellige - det er boliger også

Annonse fra DNB Eiendom

DNB Eiendom skreddersyr spesialpakker tilpasset ditt behov, enten du skal selge bolig, leilighet eller tomt. 

Boligdrømmen er ikke den samme for alle. Derfor tilbyr de ulike boligsalgspakker – tilpasset deg som skal selge og de som skal kjøpe.

En lettstelt leilighet? Et stort hus med en frodig hage? En koselig hytte/fritidsbolig? En tomt der drømmer skal bygges?

Hva skal du selge? Klikk deg inn for å se under! 

Selge leilighet?

Kjøperen av din leilighet drømmer kanskje om en lettstelt bolig med god plass- utnyttelse og nærhet til det meste? Et sted å invitere venner eller bare trekke seg tilbake og senke skuldrene? Den gode følelsen av å eie noe eget, men som ikke krever for...

Selge hus og hage?

Kjøperen av din enebolig eller rekkehus er kanskje på jakt etter et hjem der ungene kan boltre seg både inne og ute, med god plass og en trivelig hage? Der det er rom for juleselskaper og bursdagsfeiringer, venner med hjem og koselige måltider rundt...

Selge hytte/fritidsbolig?

Kjøperen av din fritidsbolig drømmer kanskje om et sted for lange late dager, der skuldre kan senkes og nye krefter hentes. Der familie og venner kan samles til aktive dager og morsomme påfunn, enten det er ved sjøen, på fjellet eller i skogen. DNB...

Selge tomt?

Kjøperen av din tomt skal kanskje ta første steg på veien for å skape et unikt hjem. Har tomten du selger den gode beliggenheten for kjøperen? Er solforholdene attraktive? Vil tomten fungere for kjøperens ønskede løsninger? DNB Tomt sørger for å skape...

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet