Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Forventer boligrush i Tromsø

Annonse fra DNB Eiendom

Boligprisene her i byen hadde en liten økning i mars. Samtidig opplever vi markedet som bra.

Prisutviklingen for Tromsø totalt sett i mars endte på 0,2 prosent og de siste 12 mnd. har prisene steget med 6,4 %. En utvikling vi deler med flere andre byer i Norge. Fremdeles er det Oslo og Akershus som drar opp prisutviklingen for landet. Boligprisene for landet som helhet gikk opp 0,7 prosent forrige måned.

Skal du selge bolig? Ta kontakt med DNB Eiendom nå!

Gjennomgående bra besøk på visningene

Våre meglere opplever markedet som bra. Boligene selges raskt til gode priser.

Selv om noen av eiendommene våre har behov for noen ekstra visninger så er omsetningstakten her i Tromsø på bare 27 dager mot 34 dager i gjennomsnitt i Norge.

Vi opplever også at boligkjøperne er trygge med tanke på videre prisutvikling. Det er få eller ingen som er skeptiske med tanke på at prisene skal ned.

Tror på et godt marked frem mot sommeren

Boligmarkedet har en tendens til å følge folks ferievaner. For når skoleelever og foreldrene deres tar Påskeferie, så gjør jammen boligmarkedet det samme.

Det er som å slå av en bryter. Vi ser det på statistikken hvert år. Nå kan vi vente oss stor aktivitet fra Påske og frem til sommerferien.

Markedet avgjør hvor stort rushet blir, og slik det er nå, er det ikke mange boliger ute på markedet.

Det er fortsatt et svært lavt volum. Helt siden jul har utbudet, det vil si antall boliger til salgs i markedet, vært særdeles lavt.

- Snakk sammen!

Det er i ferier man får tid til å snakke sammen i forhold til store avgjørelser i livet som det er å kjøpe eller selge bolig. Ofte er det mange spørsmål man ønsker svar på. Ta kontakt med oss i DnB og vi vil kunne gi deg råd.

Med vennlig hilsen

Ruth Norstrøm

Daglig leder DNB Eiendom Tromsø 

Tlf 98259102

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet