Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De hotteste lampetrendene nå

Annonse fra DNB Eiendom

Varmere, lunere og røffere er tre stikkord for årets lampetrender.

Når vi går inn i et rom er lyset gjerne noe at det første øyet vender seg mot. Lamper kan gi variasjoner i rommet, få frem farger og belyse elementer du liker ekstra godt, ifølge interiørekspertene.

Metall og naturmaterialer dominerer i 2017

- Det er vanskelig å snakke om lampetrender uten å ta opp trendene innenfor interiør generelt, sier Elisabeth Bakken i Christiania Belysning. Ekspertenes spådommer for året er at vi nordmenn nå søker oss til en lunere og koseligere stil, sier hun.

Varmere farger 

På lampefronten betyr det at vi nå ser mange lamper i varmere farger. Etter en lang periode med mye krom og børstet stål, kommer det nå lamper i både varmere metallfarger og naturmaterialer som treverk og betong, forteller Bakken.

-Årets lamper er gjerne litt røffere, en stil som passer like godt på fjellhytta som den gjør hjemme, sier hun.

Elisabeth Bakken i Christiania Belysning.

Lamper som dekor

Noe vi kommer til å se mer av i 2017 er gulvlamper og bordlamper med lampeskjerm, forteller Bakken.

- Slike lamper vil understreke en lun stemning i rommet og skape soner med lys. De er også dekorative elementer når de er skrudd av, og er lette å flytte på om man vil gjøre endringer, sier hun.

Årets trendfarge

Lyse vegger har vært populært de siste årene, og dette vil nok fortsette i 2017. Men mørke farger er på vei inn, forteller Bakken.

Blant annet har det å male veggene grå eller å ha en grå kontrastvegg vært i vinden i det siste.

- Mørkere flater «spiser» mer av lyset, og da er det lurt å kompensere med lamper. En ting som kan være verdt å få med seg er at årest trendfarge spås til å bli ulike nyanser av brunt, sier Bakken.  

(Foto: Christiania belysning)

Lamper gir ikke bare lys. De er også dekorasjon som er med på å løfte helheten i rommet. Sørlig gulvlamper og bordlamper med lampekjermer er i vinden i 2017.


1. Søndersø pendel 798,-

2. Billund lykt 398,-/498,-

3. Fat mangotre/nikkel 469,-

4. Davino bordlampe u/skjerm, sort 1298,-

5. Curve gulvlampe u/skjerm 4298,-

6. Luca taklampe 3498,-

7. Maserlo plafond 2498,-

8. Ribadeo bordlampe u/skjerm 2098,-

9. Ribadeo gulvlampe u/skjerm 3998,-

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet