Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå kommer tv-sendinga "se maling tørke" - minutt for minutt

Annonse fra Fargerike

Å se maling tørke er noe mange forbinder med det kjedeligste i verden. Fargerike Tromsø har nå bestemt seg for å motbevise det. Lørdag 25.3. produserer de den 3 (!) timer lange direktesendinga ”Se maling tørke - minutt for minutt” fra Nerstranda kjøpesenter i Tromsø sentrum. 

Lørdag 25.3. kl. 11 kan du følge sendingen direkte på Facebook-siden til Fargerike Tromsø. Eller så kan du komme innom det stilige lokalet som Fargerike innreder på Nerstranda denne dagen.

- Vi gjør dette fordi vi har lyst til å vise oss fram for de som ikke er i butikken vår så ofte. Og vi synes faktisk det er kjempespennende å vise fram maling som tørker, smiler Espen Stark, daglig leder ved Fargerike Tromsø.

Stikkordet er kalkmaling, den store slageren blant oppussingsglade nordmenn det siste året. Årsaken er at måten du maler strøkene, på gir veggen et helt unikt og personlig uttrykk. Og strøkene avdekkes sakte, men sikkert når malingen tørker. Derfor er det så spennende, mener Stark.


Programleder for sendingen er Johanne Henriksen. Hun gleder seg stort.

- En utrolig artig utfordring, og jeg er stolt over å bli spurt. Jeg synes det er spenstig at Fargerike innreder et helt lokale på Nerstranda. Min jobb blir å sprite opp malinga, ler Henriksen.I tillegg til tv-sendingen blir det et tett, fyldig og variert program i Fargerikes lokale på Nerstranda lørdag: Du kan delta i en kalkmalingskonkurranse og vinne flotte premier. Meld deg på ved å gå inn på Fargerikes Facebook-side.

Gulvmosaikk med smakebiter fra årets gulvtrender innen parkett, laminat og klikkvinvyl. Montert på vegg for anledningen. Ballonger, brus og kaffe. Råd og tips til interesserte besøkende. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet