Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

INSTA-KONKURRANSE I SAMARBEID MED BOHUS

Annonse fra Bohus

Er du glad i bolig og interiør? Bli med i vår fotokonkurranse – månedens tema er «BADEROM».

Andre vinner av vår foto-konkurranse, med temaet: KJØKKEN, er trukket.

Vi i Brabolig-redaksjonen satte sammen en jury som brukte lang tid på å avgjøre hvem vinneren skulle bli. Mange forskjellige punkter ble vurdert. Alt fra styling og fargebruk til hjemmefølelsen og helhetsinntrykk av rommet.

Skogmos forteller at hun synes det er gøy at lokalpressen har mer fokus på interiør og har derfor helt bevisst brukt #brabolig. Birgit Helén Skogmo (@skogmos) begynte med Instagram da hun gikk hjemme med minstejenta. Hun var en rolig baby og hun fikk dermed tid til å lage det akkurat som hun ville hjemme. - Interiør har alltid vært hobbyen min, i større eller mindre grad, avhengig av hvor travel jeg har vært ellers i livet. Utrolig hyggelig at det blir lagt merke til og at jeg var så heldig å vinne denne gang.

Blant dere som bruker emneknaggen #brabolig på Instagram trekker vi en vinner som får bildet sitt publisert i denne spalten. I tillegg vil vinneren stikke av med et gavekort på kr 5.000,-. Husk tema: BADEROM.

Instagram-kontoer verdt å sjekke ut!

@maelinterior
@loneslydahl
@rooms_by_randi
@mindeting
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet