Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Brit Floyd til Tromsø (Foto: Pressefoto)

Nærmere Pink Floyd kommer du ikke

Annonse fra Polaria Music Fest

For Pink Floyd-fansen i Nord-Norge kommer julaften i september i år.

Etter å ha spilt konserter for millioner av fans verden rundt kommer Brit Floyd - verdens største Pink Floyd-show - til Tromsø 30. september. Fløyahallen blir sentrum for en utrolig tre timers musikalsk reise som strekker seg over hele karrieren til legendariske Pink Floyd.

Brit Floyds musikalske prestasjoner er ledsaget av originalt videomateriell og animasjoner, inspirert av de tidløse kunstverkene designet av Pink Floyd-samarbeidspartner Storm Thorgerson. Pink Floyds kanskje fremste varemerke, de heftige lys- og lasershowene, er gjenskapt for å komplementere gåsehudfaktoren.

Bestill billetter her


Verdens største Pink Floyd tribute show (Foto: Brit Floyd)

Med omhyggelig oppmerksomhet på detaljer, gjengir Brit Floyd alle nyanser av de store ”Floydianske” øyeblikkene, både musikalsk og visuelt. Gjennomføringen av alle Pink Floyds beste verk gjøres tro mot de orginale.

Følg eventen på Facebook

«The World's Greatest Pink Floyd Show» byr på de største øyeblikkene fra "The Dark Side of the Moon", "Wish You Were Here", "The Wall" og "The Division Bell", og vil gi spesiell oppmerksomhet til "Animals" som har 40-årsjubileum nå i 2017.

Brit Floyd er mest sannsynlig det nærmeste fans noen gang vil komme å oppleve storheten til Pink Floyd live. 2017-turneen «Pink Floyd Immersion» er mer enn en hyllest og lover å være Brit Floyds mest ambisiøse og beste produksjon til nå.

Nå kommer fantastiske Brit Floyd til Tromsø
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet