Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Allerede som seksåring var Asgeir bak rattet

Annonse fra Sulland Tromsø

Mange år senere er det fortsatt bil som står i fokus hos 22-åringen.

Hundre meter ned i gata fra hovedbygget til Sulland, jobber Asgeir Pedersen (22) som karosseriarbeider i et annet stort og mektig bygg. 22-åringen begynte som lærling i Forsvaret, og er tydelig stolt av arbeidet sitt hos Tromsøs største bilforhandler.

- Jobben går ut på kollisjonsskader av biler, som vi reparerer. Vi får skiftet deler og sveist den sammen. Det er en spennende jobb. Veldig utfordrende og variert. Man får aldri den samme skaden, forteller Asgeir.

- Når startet interessen for bil?

Han småflirer, og smiler lurt en liten stund for seg selv, før han svarer:

- Jeg fikk lov å kjøre bil som faren min sin bil som 6-åring, en gammel Toyota. Etter hvert så ble dette min greie. Jeg har alltid likt å fikse på utseendet til biler, forteller Asgeir.

- Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg?

- Jeg bruker den her en del. Den er tung som juling, ler han og viser frem en avansert sveisemaskin som brukes til å fikse bilene de får inn på verkstedet.

I AKSJON: Asgeir har hatt interesse for bil helt siden han var seks år gammel.

Kan stige i gradene

Torbjørn Johannessen er bilskadesjef på Sulland, og mener nye lærlinger og unge ansatte som Asgeir har gode muligheter for å stige i gradene.

- Hvis man liker å jobbe med bil og har en interesse for det, får man mer ansvar etter hvert. Målet er å få en skadet bil like bra som den var før, det er egentlig det jobben går ut på her på karosseri-avdelingen, sier Johannessen.

Nye tilvekster til bedriften blir ikke overlatt til seg selv. Det er nok av hjelp å få.

- Som lærling får du hjelp fra en faglig leder, og helt til du går opp til fagprøve har du en mann ved siden av deg som hjelper deg med teknikker og hvordan du skal reparere bilene, forteller han. 

Kunne du tenke deg å bli lærling hos Sulland?

Ta kontakt direkte med bedriften! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet