Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den moderne mekaniker-generasjonen

Annonse fra Sulland Tromsø

- Alle sier at vi har Norges fineste bilverksted.

Inn glassdøra fra det åpne landskapet hos Sulland, hvor stilfulle Audi- og –Volkswagen-biler står utstilt, jobber Ørjan Johansen (23) som bilmekaniker. Lufta er overraskende frisk, og verkstedet strukturert og oversiktlig.

- Normalt på denne tiden av året bruker det å være litt mindre å gjøre, men siden det selges så masse biler som det gjør her, har vi mekanikere alltid hendene fulle, sier han, og hinter til at bilene på Sulland selges som varmt hvetebrød.

Det har han rett i. Sulland er den største bilforhandleren i Tromsø med 500 millioner i årlig omsetning.

Ørjan har god plass, der han står og skrur på en Audi. Ved siden av har han verktøy, PC, en lang pult og flyttbare arbeidsbord. Nesten som et lite kontor, bare i mekaniker-stil.

- Det er topp moderne utstyr her, og masse spesialverktøy. Det gjør jobben mye enklere, sier Ørjan.

Gode forhold for å lære 

Han har gått yrkesfag på Breivika, og har alltid likt å «skru på bil», som han selv kaller det. De første to årene jobbet han som lærling på Sulland. Nå er han inne i sitt sjette år hos et av de største bilkonsernene i Norge.

- Jeg ble tatt veldig godt i mot når jeg begynte her. Jeg fikk nok av utfordringer, og lærte masse av flinke folk som jobber her. Det er en kjempejobb, mener han.

Trond Iversen begynte også som lærling hos Sulland, tilbake i 1992. Nå er han teknisk leder, og inne i sitt 25 år hos bedriften.

- Fra min tid som lærling husker jeg at det var spennende med nye utfordringer, ta tak i ting selv, og lære ting helt fra starten av. Rett og slett å få prøve seg frem, forteller Iversen.

Trenger de unge

Iversen ser et økende behov for nye lærlinger med tilstrekkelig kompetanse på den ruvende utviklingen hos bilmekanikere.

- De siste 10-20 årene har systemene blitt så avansert og elektronisk at det krever nye kurs og kompetanse på dette. Disse skal vi tilby våre lærlinger, slik at de får en god startpakke og kan utvikle seg her hos oss. En bilmekaniker i dag er også en administrativ person, med mye teknologi og dokumentasjon. Vi trenger de unge og fremadstormende med hode for data, sier mannen med 25 år fartstid i bransjen.

Og påpeker at lærlingene får hjelp fra en egen tilsynsperson, og en faglig leder.

- Norges fineste bilverksted

Han legger heller ikke skjul på hva slags fasiliteter nye tilvekster til bedriften, får muligheten til å jobbe i.

- Vi har et fantastisk anlegg. Det er ingen som har en så ny innredning, så mye nytt verktøy og så mye nytt utstyr. Et av de beste verkstedene som er i Norge vil jeg påstå, forteller Iversen engasjert.

Daglig leder i Sulland Tromsø Anne Gjerdrum forteller om besøkende fra rundt om i Norge og hele veien fra Tyskland, som lar seg imponere av det ett år gamle bygget.

- Alle sier at vi har Norges fineste bilverksted. Det er vi stolt av, sier Gjerdrum. 

Kunne du tenke deg å bli lærling hos Sulland?

Ta kontakt direkte med bedriften! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet