Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor er årets bil i Europa perfekt for Tromsø

Annonse fra Teknisk Bureau AS

Blant 30 kandidater, som senere ble tilspisset til syv finalister, gikk Peugeot 3008 helt til topps i den mest prestisjefulle kåringen for biler i Europa.

Hele 55 motorjournalister fra 22 ulike land var med å stemme frem franskmennenes nye SUV som vinner. 

- Vi håper at det skal gi en boost fremover. Det vi ser er at det har vært en liten revolusjon på 3008-modellen, hvor de har fått inn noen nye designere som har tegnet det på en litt annen måte. Bilen har fått en fantastisk mottakelse i hele Europa, sier Remy Traasdahl hos Teknisk Bureau.

Bakkeklaring, sittehøyde og en moderne cockpit er egenskaper som trekkes frem ved den robuste bilen. Traasdahl mener bilen passer perfekt for Tromsø-kjøring.

-  Bilen har et veldig bra førermiljø, hvor alt er vendt mot den som kjører bilen. I tillegg klatrer 3008 fint over brøytekantene i Tromsø, poengterer han.

Lyst til å prøvekjøre?

Det er ikke første gang Peugeot stikker av med prisen for årets bil. Hele fire ganger tidligere har merket fått fortjent oppmerksomhet, og i fjor vant 308-modellen «Årets Firmabil» i regi av Dagens Næringsliv. Det som er spesielt med denne kåringen er at det er første gang en SUV vinner årets bil.

(Foto: NordlysLAB)

- Det har med hva Peugeot står for. De lager biler som ligger godt på veien, er god å kjøre, har gode seter og lager lite støy. Du føler deg rett og slett hjemme, sier Traasdahl.

For den unge selgeren har det allerede haglet med interesse og e-post fra kunder som ønsker å prøvekjøre 3008.

- På bare et døgn fikk jeg 30 mailer fra kunder som har lyst å prøve bilen. Vi merker at kundene er godt opplest på bilene før de kommer i butikken, og folk vet hva de vil ha. 

Prøverkjører du i mellom uke 12 og 14, kan du vinne bilen hele påsken.


Vil du prøve bilen? Send inn skjema!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet