Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

150 nye leiligheter solgt de siste to år

Fastlandssiden mest populære boligområde

Annonse fra Heimdal Eiendomsmegling

12 år etter det første leilighetsprosjektet sto klart på Tomasjordnes, er nå byggingen i gang på Pir 7.

Pir7 setter prikken over I-en for et område som har vært i voldsom utvikling og vekst, og bare de siste to år har det blitt solgt over 150 nye leiligheter på Tomasjordnes.

De ytterstene frontene på Pir7 nyter en helt spesiell beliggenhet - midt ute i havgapet.

- Enkelt å skjønne hvorfor

Nå legges de aller siste frontene ut for salg. Leilighetene har en helt unik beliggenhet med utsikt både mot Tromsøbrua, øya, Ringvassøya og Kroken.

- Når man ser på beliggenheten, er det enkelt å skjønne hvorfor området har blitt så populært, sier Kjetil Rusten i Heimdal Eiendomsmegling.


Høy kvalitet på materialer gir leilighetene et moderne og delikat preg.

Et av byens vakreste boligområder 

Pir7 ligger rett ved stranda, med fantastisk utsikt over Tromsøya, sundet og fjellene. Vi tar ikke for hardt i hvis vi sier at solforholdene her er unike - beboerne i Pir7 får en plassering som er til å misunne, med sol hele døgnet om sommeren.

Store terrasser ut mot havet.

- Kun to igjen

46 av de totalt 48 leilighetene er solgt. Det er nå kun to frontleiligheter igjen i prosjektet.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet