Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sprø svor på juleribba!

Annonse fra Kjøkkensjefen

Sist helg lagde Kjøkkensjefen 850 julemiddager. I dag avslører kjøkkensjefen selv, Steven Carlyle, hvordan du damper og steker ribba, slik at svoret blir knasende sprøtt.

1. Først ruter du opp ribba. Bruk gjerne en tapetkniv, som gir et finere snitt og det er lettere å skjære gjennom. 

2. Strø på salt og pepper. Ikke vær redd for å bruke for mye salt.

3. Det er viktig at man gnir salt og pepper godt inn, slik at det fordeler seg mellom rutingen på ribba. Dette kan gjerne gjøres dagen før.

4. For å unngå at væske samler seg oppå kjøttet, bygger du opp ribba med f.eks. en klump av sølvfolie under midten. Beinene må være knekt, slik at ribba lar seg bøye.

5. Ved bruk av dampovn, la tynnribba dampe på 100 grader i cirka 55 minutter. Deretter skal den stekes i varmluft på 180 grader i 50 minutter. Ta vare på stekesjyen til sausen. 

6. I en vanlig ovn uten dampfunksjon dekker du ribba godt til med et lokk av sølvfolie. Lag avstand til kjøttet med små grillpinner, som kappes til passe lengde. Sett ovnen på cirka 110 grader, og etter en halvtime i ovnen åpnerdu på ethjørne og etterfyller væske ved behov. Lakjøttet dampe i en time, etterpå stekes den med varmluft, 180 grader i cirka en time. Har dutykkere kjøttstykker må du bruke lengre tid.

På storkjøkken er det vanlig å steke ribba nesten ferdig dagen før, dele den opp og varme den 10-15 minutter i ovnen før servering.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet