Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den perfekte røykalaksen

Annonse fra Karls Fisk & Skalldyr

Karl avslører hemmeligheten bak den berykta røykalaksen.

Vi er på besøk hos Karls Fisk & Skalldyr, og blir med sjefen sjøl når han undersøker laksen som ligger til tørrsalting. Snart skal den røykes. Jula står nemlig for dør, og røykalaks står på menyen i mange hjem.

– Det blir ikke jul uten røykalaks og egg, sier Karl Alberth Hansen, med et godt smil.

Han ønsker å videreføre den smakfulle tradisjonen uten å ta snarveier og enkle løsninger. Her hos han er produksjonen et nøye håndverk.

– Vi tester alltid de nye råvarene viskal bruke. Det er to grunner til det. De må holde topp kvalitet, og da vet vi hvor fisken kommer fra.

FØRSTESORTERING: Kun den beste laksen blir valgt ut til røyking. Her ser vi laks ligge i en tre dager lang tørrsalting.

Konkurrenter lager røykalaks på en dag. Karl bruker fire dager, slik den urgamle sjøsamiske oppskriften sier.

– Den ligger i en sukker- og saltlake i nøyaktig tre dager. Så skylles den, før den røykes i åtte timer, understreker Hansen med et smil.

Det betyr at fisken blir fastere og mer smakfull:

– Måten vi produserer og røyker på tar litt lenger tid, men det er det som gjør laksen vår så god. Den blir tørr, uten å slippe fettet. Derfor beholdes den gode smaken, forklarer den erfarne produsenten.

MODERNE HISTORIE: Karl bruker en gammel sjø- samisk oppskrift når han røyker laks. Dette gjør røykalaksen fastere og rik på smak på et naturlig vis.

Resultatet er en unik og historisk røykalaks som er nordnorsk med stor N, og som har blitt elsket i generasjoner.

– Den er rett og slett farlig god, avslutter Hansen med et lurt smil.

NY FISKEDISK: Lørdag 26. november åpnet Karls Fisk & Skalldyrs fiskedisk på kjøpesenteret Pyramiden i Tromsdalen. Ellers får du kjøpt deres produkter på Obs!, Eide handel eller ved bestilling.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet