Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lutefisk gjennom fire generasjon

Annonse fra Ivan Lorentzen Fiskeforretning AS

Lutefisk er en gastronomisk venn det krever litt mot å bli glad i, men har du først fått smaken for den, er ikke jula den samme uten.

I snart 100 år, gjennom fire generasjoner, har familieeide Ivan Lorentzen Fiskeforretning AS på Brensholmen laget lutefisk til julestemte øyboere med flere. Eide Handel er blant utsalgsstedene hvor du finner den beryktede lutefisken i ukene fram mot jul.

Kunnskap fra båt til bord

Å lage verdens beste lutefisk krever verdens beste råvarer, tålmodighet og litt flaks. Først kommer skreien sigende inn fra Barentshavet rundt nyttår og hentes opp av lokale fiskere på yttersida av Kvaløya.

– Hvilken skrei som får lov til å bli lutefisk, er en nøye prosess. Kun skrei av riktig størrelse og kvalitet blir hengt på hjell, sier Ingvard Lorentzen – daglig leder og fjerde generasjon på fiskeforretningen.

Et lite mirakel 

Mange fingre er med i spillet lutefisken skal lages – også vår herre fra oven. Ingen andre steder i verden har mer optimale tørkeforhold for skrei enn nettopp ute ved kysten fra Kvaløya til Lofoten.

– Vi følger nøye med på værvarselet før vi henger opp fisken. Er det meldt frost, kan fisken bli ødelagt på hjell. Det må være en optimal kombinasjon av mildvær, sol, vind og litt regn, forteller Ingvard.

Den ferdige tørrfisken tas inn rundt Sankthans. Utpå høsten legges den i bløtt i 10 til 12 dager, før den lutes og pakkes, klar til ventende lutefiskgjester.

Lær deg å tilberede lutefisk - bla om! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet