Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvit jul

Annonse fra Godfisk.no

Har du allerede spikret middagsmenyen for juledagene? Vel, det finnes et alternativ du kanskje ikke har vurdert, men som passer perfekt for nettopp romjulen.

Mat i julen handler om hygge og å bringe folk sammen. Etter noen dager med tung mat på menyen kan det smake godt med en lettere middag. Da er hvit fisk et ypperlig alternativ. Torsk eller kveite? Valget er ditt. Mange gode og spennende oppskrifter med smak av jul finner du på godfisk.no

Unngå enkle feil 

Mange varmebehandler fisk for lenge. Resultat: den blir tørr. Beregn at fisken alltid vil ettersteke noe etter varmebehandlingen. Husk at fisken aldri skal kokes – kun trekkes, og et steketermometer er et nyttig verktøy for å sikre et godt resultat når du bruker ovnen.

På barnas lag 

Enkle tips for å øke sannsynligheten for en god mottakelse hvis det er mange barn rundt middagsbordet: 

• Dropp ingredienser med pikante smaker som rosmarin og fennikel.

• Involver barna i matlagingen. 

• Erstatt hvitvin i oppskriften med eplejuice.

• Bland inn en potet eller to i rotmos for å lage en mildere smak.



Gode hjelpere 

Fisken spiller alltid hovedrollen når den serveres som middag. Men fisken får ikke skinne uten at medhjelperne, tilbehøret, leverer sitt aller beste. Kun fantasien setter grenser!

Her er noen eksempler: potet-mos, rotmos, stekte grønnsaker, tomatsalsa, chorizo, risotto med kantareller, syltet rødløk, rekesaus, spinat-stuing, grønnkål- eller parmesanchips, pesto, glasert rødløk, råkost-salat med knutekål eller ratatouille.

Pass på! 

Dette bør du sjekke når du kjøper hvit fisk:

• Hel fisk: Fast i formen, blank i skinnet.

• Filet: Fast, blank og uten særlig spalting i muskulaturen.

• Fisken skal lukte friskt av hav.

• Gjellene skal ha en klar og fin rødfarge.

• Spør når fisken ble fanget. Det bør ikke ha gått mer enn ti dager.


Lær deg mer om fisk og bli inspirert av flere oppskrifter på www.godfisk.no. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet