Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fenalårhovedstaden

Annonse fra Solberg Pettersen

Vi antar at vi har produsert fenalår i Norge helt siden vikingtida - og i Tromsø er stedet hvor den norske delikatessen smaker aller best.

Mange land produserer spekeskinke, men å speke sauelår er typisk norsk. Sånn sett er betegnelsen fenalår unik for Norge, og salta lår av småfe har vært dokumentert kontinuerlig tilbake til 1500-tallet - og sannsynligvis har vi laget det helt siden vikingtida (800-1500). 

Når vi skriver 2016, viser det seg at Tromsø er byen som produserer de aller beste fenalårene. 

– Gode råvarer 

I NM-finalen for kjøttprodukter ble det nemlig en bykamp mellom Mydland, Aron Mat og Solberg Pettersen - hvor sistnevnte stakk av med den aller gjeveste prisen; Norges beste fenalår. 

– Årsaken til at det er så gode fenalår fra Tromsø er fordi vi har et arktisk klima, råvaren nordnorske lam - som jeg mener er verdens beste råvare, og så ligger mye av suksessen i håndverket. Og det gjelder oss alle, sier salgssjef Bernt Normann hos Solberg Pettersen.

FANTASTISKE FENALÅR: Bernt Normann hos Solberg Pettersen viser stolt fram det som trolig er verdens beste fenalår.

– Nydelig sødme 

400 tonn fenalår selges årlig i landet, og prisen er gjev. Juryen hadde følgende begrunnelse for gull-låret til Solberg Pettersen: 

«Nydelig smak og god modningsaroma. Nydelig sødme. Godt avpasset salt. Konsistensen er svært mør med god struktur. Utseende er bare flott, nydelig trimmet. Jevnt modnet og tørket.» 

– Fikk du lyst til å smake, ja? 

Da bør du skynde deg til en butikk nær deg. Etter prisen gikk nemlig salget i taket. 

– Vi er helt utsolgt for fenalår på lager, det partiet du ser bak meg nå er de aller siste lårene vi har. Du kan fortsatt være heldig å finne fenalår i butikkene, men da bør du skynde deg, smiler Bernt Normann - salgssjef for Norges beste fenalår!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet