Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pinnekjøttet med det lille ekstra

Annonse fra Eide Handel

Sauene som beiter i Lyngsalpene har de beste levevilkårene. Det merkes på smaken.

Pinnekjøttet på Eide handel er spesielt. Det har stor kjøttfylde og lite fett, og en rik smak.

Men det ligger ikke noe magisk bak det, tvert imot har det en helt naturlig forklaring:

– Hemmeligheten ligger i råvarene. Det her er sauer som går oppi fjellene og får brukt muskulaturen. Etterhvert som snøen tiner, beiter dem seg oppover i fjellet. på nyspiret gress og urter, forklarer Øystein Moe, ferskvaresjef ved Eide handel.

Ferskvaresjef Øystein Moe, forteller at pinnekjøttet på Eide handel naturtørkes på den tradisjonelle måten. Det gir et fantastisk godt produkt, forteller han.

- Høyt nivå 

Sauene kommer fra området mellom Lyngseidet og Oksvik, og er avlet av sauebondene Larsen.

– De er genuint opptatt av avl og holder høyt nivå i lammeproduksjonen, skryter kjøpmann Bård Pettersen.

Modnes på Kaldloftet 

De fleste produsenter velger å tørke pinnekjøttet i egne klimarom, mens Eide handel setter sin ære i den tradisjonelle foredlingen av lammekjøttet.

Det blir saltet, og naturtørket på den gode, gamle måten. Nøye utvalgte lammesider modnes i et mørkt kaldloft i opp til syv uker, der kjøttet kontinuerlig får utvikle sitt fulle smakspotensial.

Sterke sauer fra gode folk

Sauene beiter i frisk luft og bratt terreng. Der får de naturlig trim som gir en høy kondisjonsfaktor. Moe forteller at det er mer enn bare smaken som gjør denne julematen spesiell:

– Jeg synes at lokalproduserte varer gir en egen dimensjon til måltidet. De har levd et godt liv i nærområ-dene, og vi kjenner bøndene godt, avslutter ferskvaresjefen.

Superlokal sild: Nå selger Eide Handel egenprodusert julesild fra Kaldfjorden. Silda selges ferdig på glass. Her ser vi sursild med løk, kålrot og gulrot fra Nord-Norge. Bak til venstre; en spennende tomatsild med oliven. Til høyre; tradisjonell sennepsild med sennepsfrø, eple og purre. Dette smaker uforglemmelig godt til julelunsj på en nystekt skive Eide-brød.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet