Black, White

Bli bedre kjent med SNE – Tromsøs største lokaleide meglerfirma. 

Det er en vanlig tirsdagsmorgen i mai og Ishavsbyen er pakket inn i lett skydekke. Byen har stått opp og er godt i gang med dagen. En og annen tromsøværing småjogger gjennom gågata for å rekke jobb. Fra kontorene til SNE kan man kikke ut på livet i Tromsøs sentrums hovedåre. I første etasje sitter eiendomsmeglerne - summingen fra telefonsamtaler og klikkingen fra tastaturer vitner om at dagen allerede er godt i gang.


– Det er høyt tempo, men vi er rigget for å håndtere det, sier Robin Lund.


Da det lokale meglerfirmaet etablerte seg i 2009 hadde de fem ansatte. Nå er det tre etasjer med SNE i Storgata 83. I dag skaper bedriften 30 arbeidsplasser i Tromsø, ni av dem eiendomsmeglere. Kontorene i sentrum huser bred kompetanse som, blant mye annet, bistår i de ulike fasene av boligsalg.


– Alle meglerne, fotograf, stylister, regnskap, utleie og næring er på samme hus. Det er kort vei for å utveksle informasjon når man er en kompakt organisasjon. Det blir enklere for oss å fokusere på personlig oppfølging av selger og kjøper, forklarer Karoline Aarstein.


For i en bolighandel skal ingenting overlates til tilfeldighetene.


SNE hele året

Rectangle, Font
Footwear, Shoe, Smile, Plant, Comfort

STØTTESPILLERE

Thea og Ruben i Eiendomsmegler 1 har rådene til deg som skal selge bolig. Og de hjelper gjerne til i prosessen.

Room, Furniture




TEAMET (F.v) Tom Espen Stormo, Stina Stormo, Jørn T. Nerdal, Jonas Bergersen, Karoline Aarstein, Anders Karlstrøm, Robin Cornelius Lund og Ivar J. Nerdal. FOTO: Kristoffer Lorentzen

Human

SPARRING Daglig leder Jonas Bergersen i samtale med Robin Lund. – Vi sparrer og drøftet faget hele tiden. Priser, prosesser og problemer. Slik utvikler vi oss og blir bedre, sier Lund FOTO: Kristoffer Lorentzen

– Nordmenn går gjennom et boligsalg i gjennomsnitt to til tre ganger i løpet av livet, forteller Anders Karlstrøm og fortsetter:


– Det er en stor og viktig prosess, og vi liker å bruke tid på den. Da fjerner vi risikoen for å gjøre feil. Slik kan kundene våre være trygg på at de blir ivaretatt.


Trygghet er nøkkelordet når det kommer til kjøp og salg av bolig. Og det er en faktor som har blitt enda viktigere det siste året. For da konsekvensene av pandemien gjorde beslag på næring, marked og arbeidsliv ble det knyttet ekstra stor usikkerhet til boligmarkedet og hvilke ringvirkninger som kom til å påvirke det.


– Jeg husker den første uken etter nedstengningen. Jeg ble oppringt av absolutt alle jeg skulle selge bolig for. Folk var redde. Og det var tøft for oss, for boligsalg skal jo bunne ut i at man føler seg trygg, reflekterer Lund.


Eiendomsmeglere er en av mange yrkesgrupper som fikk arbeidshverdagen snudd på hodet i løpet av mars i fjor. Og mens markedet de jobber i fikk ekstremt mye fokus, har det blitt viet lite oppmerksomhet til folkene som er sysselsatt der.


Men det hersker ingen tvil om at innsatsen deres har vært veldig viktig for veldig mange.


– Man har i større grad blitt en samtalepartner for folk, sier Stina Stormo.


Vision care, Audio equipment, Microphone, Eyewear

MEGLER – Det finnes ikke en fasit på hva som er en god megler. Det er ikke én nøkkelferdighet som kjennetegner oss. Det viktige er at selgeren og kjøperen ivaretas - vi skal sørge for at det blir en god og ryddig prosess, forklarer Ander Karlstrøm. FOTO: Kristoffer Lorentzen


– Noen ganger føler man seg mer som en psykolog enn en megler…og det er i grunn veldig fint, legger Anders til med et smil.


Kanskje har han et poeng. Meglere møter mennesker i alle faser av livet. Ansikt til ansikt med de som gråter av sorg og de som gråter av glede. I SNE har de jobbet utrettelig for å være den trygge havnen for alle som har navigert seg gjennom boligmarkedet i kjølvannet av pandemien. Både selgere og kjøpere. Det har gitt nye erfaringer og nyvunnet yrkesstolthet.


– Som megler har det blitt enda viktigere å ta seg tiden til å være tilstede for kundene. Mange har hatt det vanskelig, vært alene og hatt behov for noen å snakke med. Noen å åpne seg for. Det er givende å få lov å være den personen, reflekterer Stina.


For en yrkesgruppe som har basert sin forretningsmodell på «åpent hus» og å samle mest mulig folk i et salgsobjekt i løpet av en klokketime, skjønner man at arbeidsoppgaven har blitt noen hakk mer krevende under pandemien. Men meglerne i SNE ønsker absolutt ingen fokus på egne utfordringer. De trekker frem andre yrkesgrupper som har møtt større konsekvenser og permitteringer. Og kundene som har måttet bære på usikkerheten.


For det er hos kundene fokuset deres ligger.

Flash photography, Face, Smile, Chin, Coat, Sleeve, Gesture

KUNDEFOKUS Eiendomsmegler Karoline Aarstein FOTO: Kristoffer Lorentzen

– Målet er jo å ha fornøyde kunder, smiler Karoline.


Derfor har de tilpasset seg, og gjerne brukt to hele arbeidsdager på en visning som toppen tok to timer for halvannet år siden. Fokuset på mennesker er langsiktig.


– I det ligger det at kunder skal få den samme oppfølgingen og behandles likt - enten du selger en enebolig til ti millioner eller en leilighet til en og en halv, understreker Karoline.


Denne tilnærmingen er nok i stor grad med på å danne suksessen SNE har opplevd, og veksten bedriften har hatt de siste tolv årene.


– Vi er veldig takknemlige for at så mange velger oss. Nå har vi den nest største markedsandelen i Tromsø. Det forteller oss at kundene våre ønsker gode, nære og tilpassede salgsprosesser - med meglere som er påskrudd og har en offensiv tilnærming, konstaterer Robin.


I en tid hvor markeder preges av store konserner og kjeder, og digitalisering av tjenester, er det viktig at byen har en lokaleid aktør som viser at man ikke trenger å være størst for å lykkes. Anders tror mentaliteten til Tromsøs befolkning er med på å gi lokale bedrifter livets rett:


– Tromsøværinger har et nært forhold til byen og verdiene som skapes her. Det er en kultur for å ta vare på hverandre her, og vi liker å velge lokale produkter og tjenester.




FOTO: Sikt Bolig

Skap en lun og fin stemning i hjemmet når det skal tas bilder av leiligheten.


Meglernes 7 tips til deg som skal selge bolig:


1. Rydd og pakk ned

Alle personlige gjenstander og eiendeler som ikke tilfører boligen noe skal ryddes bort. Bruk anledningen til å begynne pakkingen til man skal flytte ut.

2. Gjør det rent og støvfritt

Vaskingen bør skje i god tid før fotografering, slik at gulv, vinduer og overflater rekker å tørke. Før visning bør det være gjort en skikkelig rundvask, spesielt på bad.  

3. Skap nøytrale rom

Gjør rommene så nøytrale som mulig, og la det være opp til visningsdeltakerne å se for seg hva rommet kan brukes til. Rommene skal føles koselige, lune og innbydende.

4. Ta frem verktøykassa

Fiks småfeil og gjør «siste finish» på boligen. Det skal ikke være en totalrenovering, men for eksempel sparkling og maling om det er mye skader og hull i veggene, og å legge lister som mangler.

5. Husk de små detaljene

Nye stearinlys i lysestakene, rene håndklær på badet og et pledd på sengekanten, er fine detaljer som hjelper på førsteinntrykk og stemningen i boligen. Om hjemmet har smarte løsninger og gjemte oppbevaringsplasser - er det lurt å fremheve disse.

6. Ikke glem uteområdet 

Vis kjøpere hvordan man kan nyte uteområdet. Sett ut møbler dersom du har det og bruk planter og blomster til å skape god atmosfære. Bor man nært lysløype eller skianlegg kan man la skiene være synlige for å påpeke denne muligheten. 

7. Henvend deg til målgruppen

Tenk over hvem boligen passer for, og innred boligen deretter – passer den best for eldre, småbarnsfamilier eller unge par? Det kan ha betydning for hvordan det er lurt å vise fram rommene. 

Room, Website, White, Product

Temaet for utgaven


Lørdag 21.november kommer den hittil største utgaven av BRABOLIG. Nå skal vi fordype oss i Tromsø, og få innsikt i alt som har med bolig, hjem og interiør i Ishavsbyen og omegn. 

Vi skal finne ut hva som rører seg på boligmarkedet, hvilke boliger som selges og hvem som flytter inn. Vi skal undersøke hva som ligger ute på markedet av prospekter og få et innblikk i hvordan fremtidens Tromsø blir seende ut. 

Hvordan innreder vi hjemmene våre? Og hvor kjøper vi det vi innreder hjemmene våre med? Vi vil se om tromsøværinger handler mer lokalt enn før pandemien. Hva skjer i byrommet vårt - hva har endret seg siden mars 2020. 

I BRABOLIG skal vi også se nærmere på hvordan vi jobber og ferdes rundt i Nordens Paris. Har interiør fått større fokus på kontoret? Sykler flere til jobb, sommer som vinter - og velger flere el-sykkel? Vi vil også ta temperaturen på bilfronten, og se på hvor stor del av byen vår kjører elbiler. Her skal vi også få greie på hvordan man går frem for å installere el-uttak i eneboligen eller i borettslaget. 

Dette er noen av spørsmålene vi søker svar på i neste utgave av BRABOLIG

Familien er eneste nålevende gruppe i ordenen Phoenicopteriformes, og deres nærmeste nålevende slektninger er trolig lappedykkerne.

Image compare

En artig og nyttig effekt som er tilgjengelig i Vev er et verktøy hvor man kan sammenligne to bilder. Verktøyet heter Image Compare (over) og kan tilføres prosjektet fra Vev Store i venstre meny. Man kan dra nytte av det hvis man ønsker å vise et rom før og etter styling, før og etter bygging på tomt, med og uten farger osv osv. Kun fantasien setter grenser. I innstillinger kan kan velge om man vi ha den animert eller om man kun vil ha mulighet for å skyve på bildet ved å aktiv gjøre det. Denne kan ikke brukes av de som kun har content-inngang, men som administrator og/eller designer.

HVA ER BRABOLIG?