Malingsluften henger fortsatt igjen i gangen hos Radisson Blu Tromsø. Siste teppebit legges ned i kveld, før hotellet åpner opp som nyoppusset i morgen. Det er siste renovasjonsdag før de viser frem alle de 269 nyoppussede rommene sine.

Hotelldirektør Aart Niemans viser stolt frem et av de ferdige rommene, mens han forklarer hvordan de har ønsket å forene det typiske Radisson Blu uttrykket med det nordiske designet, og ikke minst, hvordan de har hatt fokus på å bringe utsikten inn.

 

- Det viktigste for oss er utsikten, og vi mener selv at vi har byens vakreste, forklare Niemans entusiastisk.

Niemans forklarer hvordan de har hatt fokus på å integrere utsikten inn i rommen. Derfor har de valgt store vinduer og lyse rom, men med et ønske om å finne den beste løsningen til hvert enkelt rom.

- Vi har sett på hvert rom på forskjellige måter, for å finne den beste løsningen til hvert enkelt rom, sier Niemans.

Med et fokus på et variert tilbud, har de valgt vise dette med variasjon i rommene, både utseende og størrelse.

- Vi lever etter prinsippet om at vi er en destinasjon, og vi vil at gjestene våre skal få oppleve dette med alt som er rundt. Vi har et variert klientell og derfor må vi tilpasse rommene våre etter gjestenes behov, forklarer Niemans.

Gjennom programmet «responsible business» har hotellet en grønn profil. Noe de har valgt at skal bæres preg av i rommene, hvor en del av interiøret er gjenbrukt av det tidligere interiøret.

- For oss er det viktig å ta vare på arven vår, så vi må være bevist på hva vi står for, hva vi selger og vise hva vi er gode til. Mitt inntrykk av tromsøværingen og resten av det nord-norske folk er at de er opptatt av miljøet. Noe vi her har lyst til å ivareta og vise frem, slik at dette forbli turisten inntrykk av byen, sier Niemans.

Har store forhåpninger til Nordlys-sesongen

 

Niemans sier selv at de er et av byens beste hoteller, men om enn vil være best er det viktig å alltid strebe etter å bli bedre.

- Vi streber etter å være best, og denne renovasjonen vil bare øke våre muligheter for det. Renovasjonen vil definitivt ha en påvirkning på sesongen for oss. Når vi investerer i hotellet, investerer vi byen og destinasjonen Tromsø, noe som de lokale vil føle på en positiv måte. Noe som vil sette oss enda mer på kartet på en positiv måte. For å vise hvilke ukjente muligheter som Tromsø har, forklare Niemans.

For Radisson Blu Tromsø ser høy sesongen fortsatt bra ut, men de har også hatt en økning i tidsrommet rundt denne perioden, noe Niemans mener er en indikator på hvordan turismen har spredd seg ut til de nærliggende byene.

- Noe som er gode nyheter for Tromsø som en turistdestinasjon. Dette betyr at turisten vil dra ut og utforske byene i nærheten, som gjør at vi kan dele kaka. Noe som kan øke turismen i de nærliggende byene her i nord. Vi ønsker å vise verden den nordnorske gjestfriheten, men i et internasjonalt miljø her hos Radisson, sier Niemans.

På vei ut av hotellet forklarer Niemans hvordan Radisson Blu ønsker at gjestene deres skal se tilbake på besøket sitt i Tromsø og føle at de virkelig fikk oppleve den lokale kulturen og at forventingen ble møtt, samtidig som den internasjonale standarden til Radisson består.

- Noe vi gleder oss til å se om vi har oppnådd, sier han med et smil.