Dette vil NAF at du gjør selv. Sjekk hvorfor

Stadig flere nordmenn velger å sette bort jobben med å skifte dekk. Problemet med det, kan være at en ikke er forberedt, den dagen en punkterer og er tvunget til å gjøre jobben selv. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix

Stadig flere nordmenn velger å sette bort jobben med å skifte dekk. Problemet med det, kan være at en ikke er forberedt, den dagen en punkterer og er tvunget til å gjøre jobben selv. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Det er sesong for å legge om til vinterdekk – en oppgave som fortsatt i stor grad overlates til mannen i huset. Men også menn med jekk er sjeldnere å se, viser en fersk spørreundersøkelse.

Bare 46 prosent av de som disponerer bil, gjør jobben selv. 36 prosent setter bort jobben til dekkhotell og andre profesjonelle.

De resterende som ikke skifter selv, får hjelp av samboer, familie eller venner. 36 prosent av kvinnene får hjelp, mot bare 3 prosent mennene, viser undersøkelsen som er gjort av YouGov på vegne av Biltema..

NAF oppfordrer imidlertid folk til å ta hjulskiftejobben selv.

– Da får du sjekket om utstyret er i bilen og at det virker, for eksempel om det er nok luft i reservehjulet og at jekken ikke har rustet fast. Punkteringer er den tredje vanligste assistanseårsaken, og vi rykker ofte ut til bileiere med flatt reservehjul, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Saken er hentet fra Broom.no.

Sjekke bremsene

– Å la dekkhotellene gjøre jobben og ta seg av lagringen, er både bekvemt og praktisk, særlig når man har liten lagringsplass. Vi vil likevel råde bileiere til å gjøre byttejobben selv innimellom. Det er smart å ha trening hvis du plutselig punkterer langs veien, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge.

Ved punktering må man gjerne forholde seg til to stressfaktorer, at dekkbyttet ikke skjer i ro og mak hjemme, og at en del bilister ikke tar videre hensyn til varseltrekanter.

– Når hjulene er av, får du også god anledning til å følge med på tilstanden til bremseklosser og bremseskiver, sier Svenningsen.

Har du kjetting og liten erfaring med å sette dem på, er dekkskiftet en god anledning til å trene på hjulene som er tatt av bilen.

Frakt til hotell

Oslo og Akershus skiller seg ut fra resten av landet ved at det er ekstra mange som setter bort jobben til profesjonelle, 45 prosent, viser Biltema-undersøkelsen.

– Det er stadig flere dekkhoteller, og flere som benytter seg av dem. For en del handler det om begrenset lagringsplass hjemme, men utviklingen er også et uttrykk for økende velstand. Da setter vi gjerne bort jobbene vi ikke vil gjøre selv, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

En annen variant er bileiere som er for sent ute med å legge om.

– De har hjulene på dekkhotell, og så kommer plutselig den første snøen. På slike dager frakter vi mange biler fra hjemmene til folk og til dekkhotellet. Det er også mange tauinger av dem som tok sjansen på å kjøre til dekkhotellet på sommerdekk, men endte i grøfta i stedet, sier Engebretsen.

Helsjekk

Dekkene du tar av, bør lagres tørt, mørkt og kjølig for å holde gummien fersk lengst mulig. En vask av hele hjulet forlenger også levetiden. Til formålet finnes både egen felgrens og felgbørste.

Dekkene du setter på nå skal ha minst tre millimeter mønsterdybde.

– Hvis du tar dekkskiftet selv, er det enklere å følge med på slike ting. I samme slengen kan du gjøre bilen vinterklar, så er dét gjort også. Bytt vindusviskere, smør opp låser og dørlister med silikon og låsolje, sørg for at det ligger isskrape i bilen, og eventuelt en frontrutebeskytter, sier Knut Svenningsen i Biltema.

Isfjerner på spray tar seg av den mest gjenstridige isen på frontruta om morgenen. Hvis du sjekker spenningen på batteriet og smører opp batteripolene med fett, er du også sikret start på bilen de neste månedene.

– Nå er også en god anledning til å peile oljen og sjekke at nivået i frostvæskebeholderen er riktig, sier Svenningsen.

Artikkeltags