Vil styrke båndene mellom næringsliv og kunst- og kulturliv

Kristin Josefine Solstad står bak Kunstcentralen Nord, som jobber for å koble næringslivet og kunst- og kulturfeltet.

Kristin Josefine Solstad står bak Kunstcentralen Nord, som jobber for å koble næringslivet og kunst- og kulturfeltet. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Kristin Josefine Solstad er kvinnen bak nyetableringen Kunstcentralen Nord - et nytt konsept i nord som skal fungere som en kobler mellom næringsliv og kunstvirksomhet. Solstad har selv ang fartstid innen kultur- og næringsarbeid, og så etter hvert et behov i markedet som hun nå ønsker å fylle.

- Jeg så, og ser, at man trenger å få en modell på kulturnæringen. Næringslivet etterspør kunst og kultur i stadig større grad, men vi mangler plattformen der man kommer i kontakt med kunst- og kulturlivet. Kulturcentralen Nord ønsker å være en slik koordinerende virksomhet, sier Solstad.

Bruke hverandre

Hun ønsker å gjøre det enklere får de to næringene å bruke hverandre, lettere å få og holde kontakt - og få til en god kunnskapsutveksling mellom de to.

- Næringslivet kan for eksempel lære mer om hvordan man kan bruke estetiske virkemidler i egen bedrift. Man kan skape varig bruk av kunst og kultur i samfunnet. Nedover i europa er kunsten en del av samfunnslivet. Om du er på tbanen, i banken, på helsestasjonen - kunsten omslutter deg, og forteller historien om hva som skjer rundt deg, sier Solstad.

Fra sponsing til serving

Et av Kunstcentralen Nords store mantra er "Fra sponsing til serving".

- Næringslivet har alltid sponset kunst- og kulturlivet. Vi vil etablere et samarbeid som fungerer begge veier. At man server begge veier - kunsten er ikke bare mottaker, men også tilbyder.

Solstad mener det fragmenterte kunstfeltet kan være vanskelig å orientere seg i for næringslivet.

- Jeg ønsker å gjøre to ting. Å tilby tjenester gjennom prosjektstyring (i begge næringer), og ikke minst ønsker vi å være med og skape en holdningsendring. Og det er en stor jobb. Her ønsker jeg å drive foredragvirksomhet inn mot næringslivet, sier Solstad.

Markedsundersøkelser

For å stake ut kursen for sin nye bedrift har Solstad fått finansiering fra Innovasjon Norge til å gjennomføre en todelt markedsundersøkelse. En del er sendt til kunstfeltet - her har responsen allerede vært god. Den andre delen har gått til næringslivet. Svarene har begynt å komme inn.

- Jeg håper så mange som mulig tar tiden og svarer. Det er ingen forpliktelser i å delta på undersøkelsen, men det er til stor hjelp for Kunstcentralen Nords videre utvikling, sier Solstad.

- Jeg kan bruke resultatene til å hjelpe næringslivet til å få informasjonen de trenger, som igjen kan hjelpe dem til å se nye veier.

For Solstad er veien videre å få virksomheten ordentlig i gang. Hun har allerede prosjekter hun jobber med.

- Jeg jobber med en strategiplan for tiden fremover. Det er viktig for meg å understreke at dette er langsiktig arbeid, arbeid som skal komme hele regionen og landsdelen til gode, ikke bare tromsøområdet, sier Solstad.