Det norske selskapet Hyke produserer elektriske, selvkjørende ferger. I løpet av 2022 settes en av deres ferger inn på en byferge-strekning i Fredrikstad. Trolig blir det den første av flere slike ferger selskapet sjøsetter.

Nå ønsker de nemlig en byferge i Tromsø og har sendt brev til kommunen om hvilke muligheter som foreligger for et slikt fergetilbud. Kommunen har derfor satt i gang en utredning for å se på løsninger for elektriske ferger, skriver iTromsø.

– Perfekt eksempel

Bjørn Utgård, daglig leder i Hyke, mener at Tromsø har et godt utgangspunkt for deres ferger.

– Tromsø er et perfekte eksempel på en by der vannet begrenser utviklingen. Tromsøysundet ligger som en barrierer mellom bydelene og jo lenger du kommer fra brua eller tunnelen, jo lenger er det til andre siden.

Les mer: - En strålende idé, for å si det rett ut!

Det er her selskapet tenker at den elektriske fergen kan være en god løsning. Til Nordlys sier Utgård at de ser for seg to mulige ruter; én langs Tromøya og én over sundet.

– Eksempelvis kan man kjøre fra Hålogaland Teater og mot sentrum nord. Når det gjelder fergen over sundet, kan det være et supplement til å måtte stå i kø over brua. Det er en relativ kort overfart, så vi trenger ikke kjøre fort. Selv i fem-seks knop, rundt 10–15 kilometer timen, vil fergen bare bruke noen minutter over sundet.

Men i Tromsø er det mye vær. Kan fergen kjøre når er mye vind og bølger?

– Tromsøysundet er beskyttet farvann og båtene er laget for å tåle å kjøre på slikt farvann. Men dette handler også litt om hvordan vi legger opp en slik rute. Når det er skikkelig storm, så har man jo alternativet med å kjøre over brua og i tunnelen.

Akkurat hvilke løsninger som fungerer best i Tromsø må de se på etter hvert, sier Utgård. Han viser til at Brim Explorer har gjort suksess med sin elektriske ferge i turistnæringen.

– Det er jo også mulig å kjøre rutetrafikk i rushtider, men å bruke fergen til turisme eller logistikk utenom, sier han.

Inviterer eiendomsutviklere

Når det gjelder det økonomiske, forteller Utgård at det er mye å tjene på å velge elektrisk.

– Driftsmessig er det god økonomi. Man slipper å bruke penger til drivstoff, og ved autonom drift trengs det også mindre mannskap.

Utgård trekker frem at om eiendomsutviklere ser verdien av en slik ferge og går sammen om driften, kan fergen fort settes i drift.

– Vi mener at en slik ferge kan ha en stor verdi for en utvikler, som da kan tilby kort tid med ferge inn til sentrum for sine interessenter. Om driftskostnadene blir for mye for en alene, kan flere utviklere gå sammen i lag. Så vi inviterer gjerne eiendomsutviklere i Tromsø til å gå sammen og se på hvor mange ferger de kan måtte trenge og hva slags frekvens de bør ha.

Utgård forteller at Hyke vil satse i flere norske byer, men også ser for seg et marked i utlandet.

– Vi ser en voldsom etterspørsel etter slike løsninger internasjonalt og på sikt ser vi for oss at det produserer mange titalls tusen slike ferger. Vi bygger alt i Norge og ser for at norsk nullutslippsteknologi vil bli en viktig eksportnæring i fremtiden.