Gå til sidens hovedinnhold

Vil at politiet i Finnmark skal etterforske dette: – Hver og en må få sin straff

Artikkelen er over 1 år gammel

23. juli besøkte cruiseskipet Silver Cloud Gjesværstappan i Nordkapp kommune. Nå hevdes det at både turister og mannskap gikk i land på den vernede fugleøya. Nå krever Nordkapp SV at rederiet politianmeldes.

For abonnenter

(iFinnmark:) Nordkapp SV har mandag tatt kontakt med Fylkesmannen i Troms og Finnmark for å få sistnevnte til å anmelde ilandstigningen på den vernede Gjesværstappan naturreservat. Ilandstigningen skal ha skjedd i forbindelse med cruiseskipet Silver Clouds besøk 23. juli og ifølge forskriften går vernegrensa i en avstand av 500 meter fra land rundt Storstappen, Kjerkestappen og Bukkstappen. På Storstappen er ferdsel på land forbudt i tiden fra og med 1. mars til og med 31. juli.

Ifølge ordførerkandidat Jan Olsen er ikke dette første gangen forbudet brytes:

– Lokalbefolkningen har observert lignende hendelser tidligere. Det er på tide at dette reageres på, slik at det ikke blir akseptert atferd. Spesielt viktig er det da vi går ei tid i møte med vekst i ekspedisjonscruise langs kysten her. Det er en fare for at ilandstigning og besøk på vernede og sårbare områder er eller blir et attraktivt produkt for disse cruisene.

Den samiske avisen Ságat var første avis som meldte om ilandstigningen.

De bør ikke slippe billig unna

Olsen mener en passende bot til hver enkelt som gikk i land vil være på sin plass ettersom sterke reaksjoner er nødvendige for å unngå at det etablerer seg en kultur blant turarrangører og kommersielle interesser som utnytter den tillitsbaserte norske forvaltningen.

(artikkelen fortsetter under bildet)


– Jeg mener at hver og en som har vært på land må få sin straff i form av bot. Det er ingen unnskyldning at ulovligheten man deltar i er organisert, heller tvert om. Så får de som eventuelt blir bøtelagt ta det opp med sin reisearrangør om de opplever det som urettferdig at de er blitt tatt med på noe ulovlig som har ført til reaksjoner fra norske myndigheter. Det må også vurderes hvilken straff de som organiserer og tilrettelegger for slike ulovligheter skal få. De bør ikke slippe billig unna, konstaterer han.

For hvis slike hendelser får passere ustraffet er Nordkapp SV redd for at respekten for loven og tilliten til forvaltningen undergraves.

– Lager man et spor i snøen med skuter får du en straff som svir. Fisker man laks ulovlig så får du også straff som svir. Disse to tingene ligger veldig nært i livet til enhver finnmarking. Folk har forståelse for at man har et regelverk. Men man har ikke forståelse for straff for laksefiske og skuterkjøring, mens de som organiserer ilandstigning i naturreservat skal slippe unna. Da mister man respekt for lovverket og slutter å si ifra når slike ting skjer. Lokalbefolkningen er de beste skogvokterne som finnes og de må høres, fastslår Olsen overfor iFinnmark.

Silver Cloud er eid av luksusrederiet Silverseas som er hjemmehørende i fasjonable Monaco. En 14 dagers tur med skipet fra Reykjavik til Tromsø, med en sving innom Gjesværstappan, koster fra 11.700 Euro som billigst til 42.570 Euro på det dyreste. Overført til norske kroner vil dette si ett sted mellom 115.000 og 420.000 kroner etter dagens kronekurs. Med på kjøpet er blant annet alle nødvendig flybilletter, omtrent ett crewmedlem per passasjer og butlerservice i alle suitene.

(artikkelen fortsetter under bildet)


Så cruiseskipet fra stua

Erling Walsøe var selv vitne til cruiseskipet da det ankom området. Walsøe eier grunn på Gjesværstappan og er klinkende klar i sin dom: Fylkesmannen i Troms og Finnmark må gripe tak i dette.

– Jeg satt i mitt eget vindu og så de ute på sjøen, men jeg så ikke at de gikk i land, forteller Walsøe.

Uansett mener han fredningsreglene er klare nok ettersom vernegrensa går flere hundre meter fra land:

– Hvis ikke fylkesmannen tar affære og anmelder dette, da skjønner ikke jeg, sier Walsøe.

Han påpeker også at dette ikke er første gangen dette skjer i det vernede området.

– Dette er andre eller tredje gangen vi registrerer slik oppførsel, sier Walsøe.

Har ikke sett på saken

Iris Rita Hallen er leder naturmangfold- og naturvernseksjonen hos Fylkesmannen i Troms og Finnmark. Hallen har ikke ennå fått saken på sitt bord, og hun kan dermed ikke si noe om fylkesmannens vurdering av saken. En eventuell anmeldelse vil gå til det lokale politiet som også vil stå for etterforskning av saken. Ifølge Hallen kan en mulig sanksjon for brudd på fredningsbestemmelsene bli bot.

– Det er gitt bøter i andre sammenhenger, alt ut ifra saken alvorlighetsgrad, sier hun.

Ettersom det fortsatt er sommerferietid er det få saksbehandlere på og Hallen mener det fort kan gå en uke før man får gjort en vurdering av saken. Her står Statens Naturoppsyn (SNO) og deres vurdering sentralt.

SNO avsluttet saken

Seniorrådgiver Rune Somby fra SNO kan fortelle at han har hatt kontakt med både miljøoffiseren og ekspedisjonsleder om bord på cruiseskipet Silver Cloud.

– De hadde tatt en runde med båten, men de hadde ikke satt av turister på land. Kanskje en eller to av mannskapet gikk på land i fjæra, forteller Somby.

Somby tok kontakt med cruiseskipet etter tips om at det var mange gummibåter ute rundt Gjesværstappan:

– Det er for så vidt tillatt, sier Somby.

– Er saken avsluttet nå for deres del?

– Ja, per i dag er den avsluttet. Vi har ikke noen bilder som viser dem på land. Det var også en knapp uke til ilandstigningsforbudet er slutt, så vi gjør ikke noe mer med denne saken. Da må det eventuelt komme nye opplysninger, avslutter Rune Somby.

iFinnmark har vært i kontakt med den ene ekspedisjonslederen om bord i Silver Cloud som nå befinner seg i den islandske hovedstaden Reykjavik. Han kan fortelle at det var en annen ekspedisjonsleder om bord da skipet besøkte Nordkapp kommune, og at han derfor ikke kjenner denne spesifikke turen i detalj. Han understreker likevel at de alltid følger regelverket veldig strengt, de prøver aldri å teste disse grensene og avviser at noen fra skipet har vært i land på Gjesværstappan.

Et mer utfyllende svar er lovet iløpet av en dag eller to.

Kommentarer til denne saken