Ifølge VG opplever pilotene flere problemer med flyene av typen Beech B250 Kingair som Babcock bruker:
- Antikollisjonssystemet med bakken fungerer ikke som det skal. Det sender ut falske beskjeder
- TCAS-systemet, som kommuniserer med andre fly i lufta, gir ikke kommandoer om å klatre opp/synke ned
- Pilotenes standbysystem viser feil, for eksempel at flyet svinger når det flyr rett frem
- Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde
Ifølge avisa fremgår det av bekymringsmeldingen at flere feil kan oppstå samtidig, under samme flygning.
– Det er oppskriften på en katastrofe. Summen av alt dette skaper en så stor risiko at våre medlemmer gruer seg til å gå på jobb. Det er en uholdbar situasjon, sier forbundsleder Yngve Carlsen til avisa.
VG skriver at piloter gruer seg til å gå på jobb på grunn av tekniske problemer med ambulanseflyene.
Under en pressekonferanse i Tromsø søndag sa Driftssjef Hilde Skjurelv i Babcock Norge:
– Vi deler den frustrasjon og fortvilelsen over at de flyene vi har investert i, og som skal lever tjeneste 24/7 - ikke er på det tekniske nivået vi hadde forventet. Og som er vanlig å få når en kjøper nye fly. Vi har tre slike fly i Sverige som ikke har vært i nærheten av de tekniske utfordringene som vi har støtt på.