Ole Thorbjørnsen driver taxi. Han bringer deg fra Tromsø til Alta på en halv time – i en fart av 340 km/timen.
Han er flyger, og eier av firmaet Fly Taxi Nord i Tromsø. Omsetningen har gått til værs de siste årene.
– Ja, vi har hatt en økning i aktiviteten, forteller 56-åringen.
Han sitter i et spartansk kontor i firmaets hangar på flyplassen på Langnes.
Utenfor står de to maskinene, som utgjør selskapets flypark. To stk. tomotors propellfly av typen Navajo. Kan ta 6-7 passasjerer. Opererer i 10 000-11 000 fot, med marsjfart på rundt 340 km/timen.
Navnet tilsier klassisk taxiflyging fra a til b. Men det er ikke det som har gitt firmaet løftet:
– Vi har fast kontrakt om å fly VG, og en prøveordning for Posten, samt annen fraktflyging, forteller Thorbjørnsen.
LES MER: Vekst i Nord 2008 - alle bedriftene!
Petro-jakt i Barentshavet
Men det er kontrakten med NGU, Norges geologiske undersøkelse, som i første rekke har drevet omsetningen framover.
– I forbindelse med aeromagnetiske målinger fløy vi over store områder i Barentshavet i sommer, forteller han.
Ved hjelp av instrumenter måles magnetismen i bergrunnen under havbunnen – som gir verdifull informasjon om geologien i området. Slike data kan gi en pekepinn på olje- og gasspotensialet i områdene. Sånn sett er altså flymålingene en første fase i jakten på petroleum.
– Da er dere med i oljeeventyret i nord?
– Ja, vi er jo det, smiler pilot Thorbjørnsen.
I tillegg har firmaet litt vanlig passasjerflyging. I Nord-Norge, Nord-Sverige, Nord-Finland. Kundene er gjerne bedrifter eller offentlige institusjoner.
– Vi hadde også en del turistflyginger i starten, men det har vi rett og slett ikke tid til å satse så mye på nå, forteller han.
Thorbjørnsen eier firmaet 100 prosent, men har drevet virksomheten sammen med sønnen siden etableringen for syv-åtte år siden. Han og sønnen flyr som kapteiner, mens de har frilans-piloter som flyr som styrmenn. Sønnen har til nå i praksis hatt det daglige ansvaret.
LES MER: Fjorårets Vekst i nord
LES MER: Dette er Vekst i nord
To år i luften
Selv har Ole Thorbjørnsen inntil nylig vært i full jobb som ambulansepilot i Lufttransport, og har vært taxipilot på si.
Han er en av landsdelens mest erfarne flygere. Cockpiten har vært hans arbeidsplass siden 1974. Han har klokket inn nesten 17 000 flytimer.
– Ja, totalt har jeg vel tilbrakt ca. to år i luften, forteller han med et smil.
Han begynte sin karriere i sjøfly, med ambulanseoppdrag fra sjøflyhavna på Skattøra i Tromsø. Han fortsatte som ambulansepilot i Air Express, og senere i Lufttransport.
For en måned siden gikk han av med pensjon. Nå kan han ofre mer tid på taxifly-firmaet. For fly skal han fortsette med. Han trives nemlig i 10 000 fot. Å fly i Nord-Norge er fantastisk.
– Selv om man har gjort det tusen ganger før, så er det en like stor opplevelse hver gang. Naturen, oversikten. Du blir aldri lei av det, forteller Thorbjørnsen.
Millionomsetning
I fjor hadde firmaet en omsetning på 5, 4 millioner kroner, og et overskudd på ca. 1,2.
– Vi prøver å være litt sparsomme. Bruke pengene litt fornuftig. Jeg har nesten ikke tatt ut lønn i firmaet hittil, forteller han. Selv om de er liten i luftfartssammenheng, må de forholde seg til de strenge kravene og reglene som gjelder i norsk luftfart. Luftfartstilsynet er på inspeksjon to ganger årlig.
Ole Thorbjørnsen ønsker å utvikle virksomheten. Med en mer avansert flymaskin. Når finansene tillater det.
Han ønsker seg et jetfly.