De har mange års erfaring fra reisebyrå og bank. I dag satser de friskt på haute couture og kvinneklær i Nordens Paris.

Kirsti Wikstrøm og Solveig Simonsen driver klesbutikk i Tromsø – og det gjør de med smil og stil.

De eier butikken K, som vi finner helt innerst på kjøpesenteret Jekta Øst.

Butikken har en målgruppe: Kvinner i alle aldre. Hverdagsklær, men også festantrekk.

– Vi opplever at mor og datter gjerne handler sammen hos oss. Her om dagen hadde vi tre generasjoner innom, fra 18-åringen til bestemor på rundt 70, forteller de to.

Service er viktig i denne bransjen.

– Fornøyde kunder er den beste markedsføringen vi kan få. Vi har tro på å være ærlige overfor kundene våre. Vi sier fra hvis klær ikke passer helt, og tror kundene setter pris på det. Folk skal være fornøyde med det de kjøper hos oss, sier de to innehaverne av butikken.

En fin vekst i omsetningen, fra 2, 7 millioner kroner i 2005 til nær 4, 8 millioner i fjor, forteller at de er på rett spor.

LES MER: Vekst i Nord 2008 - alle bedriftene!

Full kontroll

Ingen av dem har bakgrunn fra klesbransjen. Da Kirsti Wikstrøm etablerte klesbutikken i 2004, hadde hun mange år i reisebyråbransjen bak seg. Før jul det året kom Solveig Simonsen inn som ekstrahjelp. I bagasjen hadde hun 25 års erfaring fra bank. Solveig fortsatte i butikken og ble medeier to år senere.

Butikken er ikke tilknyttet noen kjede. Det betyr at de to eierne har full kontroll. Men det betyr også stort ansvar og en masse jobb:

Da butikklokalet på 100 kvadratmeter måtte freshes opp, svingte de malerkostene selv. Tapetserte og satte opp listverk.

Men viktigere er det at de selv må stå for innkjøpene av kolleksjonene; altså de klærne som skal selges i butikken.

To ganger årlig reiser de til klesmesser, fortrinnsvis i Oslo og København – for å gjøre innkjøpene.

Nervepirrende innkjøp

– Dette er faktisk den vanskeligste delen av virksomheten. I løpet av en uke kan vi svi av en million, og vi kjøper inn for inntil et halvt år framover. Da må vi være trygge på at vi treffer riktig i forhold til kundene våre.

– Vi plukker ut alt selv, fra merke, modeller, størrelser, fargevalg. På de første messene følte vi at vi ble kastet til ulvene, til importørene som ville selge oss alt mulig. I dag går det bedre.

De vet at et feilslått innkjøp kan bli svært dyrt. Derfor går de systematisk til verks på disse messene. De prøver før de kjøper.

– Ja, du aner ikke hvor mye klær vi prøver. Vi bruker magefølelse og vår erfaring når vi kjøper inn. Vi har jo etter hvert lært våre egne kunder å kjenne, og har en formening om hva de liker, deres stil og smak, forteller de.

LES MER: Fjorårets Vekst i nord
LES MER: Dette er Vekst i nord

Må treffe blink

Innkjøpene er et nervepirrende arbeid. Først når klærne kommer i butikkhyllene i Tromsø, får de svaret. Har de truffet blink? Vil kundene ha klærne?

– Da jeg etablerte butikken var jeg ikke klar over alt arbeidet som lå der. Jeg trodde egentlig at det meste dreide seg om å stå i butikken og betjene kunder, ler Kirsti Wikstrøm.

I dag er de tre fast ansatte i butikken, i tillegg til ekstrahjelper.

Hva er suksessfaktorene? At folk har oppdaget den lille butikken deres. At de har truffet med vareutvalget. At de har god økonomistyring og er nøkterne. Samt at de har gode medarbeidere og et godt miljø.

Nå vil de ha flere kunder.

– Ja, vi er jo ikke fornøyde. Vi føler at potensialet ikke er tatt ut ennå. Vi prøver hele tiden å bli bedre. Å få flere kunder. Det er mål nummer en, forteller Kirsti Wikstrøm og Solveig Simonsen.