Når en elektromotor går i stykker, havner den ofte i Kilbotn utenfor Harstad. Der har Teknor gjort det til sin spesialitet å reparere gamle og nye elektromotorer.

Det kan ta forferdelig lang tid å få levert en ny motor, og i tilfeller hvor motorene er ekstra gamle, er det ikke noe valg:

– Det må repareres. Mye av det vi driver med har derfor et sterkt miljøinnslag – dette er rett og slett gjenvinning! sier daglig leder og eneeier Torstein Broderstad.

LES MER: Vekst i Nord 2008 - alle bedriftene!

Eksplosjon ga stans

Den tradisjonsrike bedriften har hatt mange forskjellige eiere siden den ble startet i 1951, og aktiviteten har endret seg.

– Alt er mer high tech og automatisert i dag enn før.

Tradisjonell «vikling» av motorer, som tidligere var hovedgeskjeften, utgjør nå en tredjedel av omsetningen. Elektromekanikk, revisjoner og forebygging utgjør den andre tredjedelen, mens ingeniøroppgaver med feilsøking og idriftsettelse står for resten.

Veksten de siste årene har ifølge Broderstad tre helt konkrete årsaker:

– Én: Vi har fått en egen selger. Før gjorde jeg salgsjobben alene på ettermiddagene. To: Vi har en stabil arbeidsstokk. De er fleksible, kompetente og gjør alt. Tre: Konjunkturoppgang.

Etter gode år har 2008 blitt noe kaotisk. Hele bedriften var nær ved å gå opp i røyk tre dager før nasjonaldagen. Den ene ovnen, som brukes til å brenne av ødelagt kobber i elektromotorer, gikk rett og slett i lufta.

– Den eksploderte og tok fyr! Vi hadde i gang en tørkeprosess som skulle gå over natta. Naboer varslet brannvesenet og oss. Røyken lå tjukk som grøt her inne. Brannskadene ble begrenset, men røyklukta har vært vanskelig å bli kvitt. De var ferdige med å vaske ned først denne uka, forteller Broderstad.

LES MER: Fjorårets Vekst i nord
LES MER: Dette er Vekst i nord

Kundene konkurrenter

Brannen førte til delvis produksjonsstans fram til september. Men som et velbrukt uttrykk sier: Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Broderstad måtte improvisere og gjøre et valg:

– Vi brukte anledningen til å investere i nytt utstyr for fem millioner. I stedet for å kjøpe én stor ovn, kjøpte vi tre nye ovner i forskjellige størrelser og med forskjellige egenskaper. I tillegg kjøpte vi et avansert kontrollinstrument for å dokumentere tilstanden til motorer, og et trykkimpregneringsanlegg som forleger levertida til maskiner. Dette er vi nesten alene om i Norge i dag.

Kundegruppa spenner over kategoriene kraftverk, industri, skip og petroleumsindustri. Ifølge Broderstad er de største konkurrentene til Teknor kundenes egne vedlikeholdsavdelinger.

– Det finnes få eller ingen direkte konkurrenter til oss i Nord-Norge som har det spesialutstyret vi har.

Gode marginer

Det største, mest innbringende og stolteste oppdraget Teknor har hatt noensinne, var en kanadisk isbryter/cruiseskip som havarerte i fjor sommer. Ingen i hele verden trodde at den kunne repareres. Så fikk Teknor prøve seg.

– Vi slepte båten hit, vasket de to 72 tonn tunge motorene om bord og tørket de. Etter tre måneder hadde vi berget motoren uten å ta den ut av båten. Nærmeste tilgjengelige dokk var på Gran Canaria – en reparasjon der ville tatt to år. Båten går fortsatt, og vi følger med hvor den er hver dag. Og smiler for oss selv, sier Broderstad.

Det kan han saktens gjøre.

– Det ga oss tre millioner i omsetning og aktivitet i ei tid hvor det ellers var ganske stille.

– Det ble lønnsomt?

– Ja. Vi selger timer. Når man har dekt kostnadene gir alt som kommer over det en fin margin, gliser Broderstad.