Suksess på steinalder-vis

STEINALDER-DAMENE:  Elisabeth Lund Johnston, Trude Larsen og Irene Løkås stiller med gjennomført steinalder-antrekk på Tuvsjyen ved Saltstraumen.

STEINALDER-DAMENE: Elisabeth Lund Johnston, Trude Larsen og Irene Løkås stiller med gjennomført steinalder-antrekk på Tuvsjyen ved Saltstraumen. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

VEKST I NORD: Har gjort steinalderen til en moderne suksesshistorie. BILDER:

DEL

Hos Elisabeth Lund Johnston (45) blir du satt 10 000 år tilbake i tid. Tuvsjyen AS har gjort steinalderen til en moderne suksesshistorie.

Opplevelsesbedriften ved Saltstraumen utenfor Bodø tilbyr steinaldermat i jordgammen – med øksekasting, og pil-og-bueskyting attåt.

– Vi har en ekte historie i bunnen, og det er noe som griper folk. At en 10 000 år gammel historie gir suksess nå, sier noe om mennesker i dag. Folk søker etter kontakt med røttene sine, og ønsker å vite mer, sier en engasjert innehaver Elisabeth Lund Johnston.

Hun, familien og de ansatte har skapt et helt unikt aktivitetssted ved Saltstraumen. De satser på gruppe- og eventmarkedet.

Ur-historie

Her kombineres de klassiske opplevelsene av verdens tøffeste malstrøm med ekte ur-historie. Selvsagt tilbyr Tuvsjyen AS også overnattingsrom, utleie av fiskebåter og bading i basestamper – som mange andre reiselivsbedrifter i Nord-Norge.

Men steinalder-opplevelsene er de helt alene om. Det er kjernen i hele bedriften.

Da Elisabeth Lund Johnston overtok familiegården, satte hun seg inn i lokalhistorien. Tidligere utgravinger oppe i Tuv-lia viste at det hadde vært en steinalderboplass der. For om lag 10 000 år siden.

– Da klarte jeg ikke la være. Vi bare måtte gjøre noe, forteller hun, som kom til familiegården med over 20 års erfaring i reiselivet bak seg. De satset på steinalderen som et aktivitetskonsept.

Jordgammen

Etter tre års research stod jordgammen ferdig i 2005. Selve hjertet i bedriften.

Inne i gammen er det et forsamlingsrom med en kokegrop i midten, sitteplasser og bord rundt. Alt bygget i naturens materialer, for å gjenskape ur-historien.

Her serverer vertskapet - selvsagt kledt i steinalderklær - gourmetmat fra steinalderen. For eksempel et reinkjøttlår, mørnet i kokegropa, krydret med brennesle og bjørk.

Steinalder-te

Eller steinalder-te som de har utviklet selv. Laget av bær, fjellbjørk, røsslyng og brennesle. Til musikk fra gamle trommer, beinfløyte og brommer, som er et musikkinstrument fra steinalderen.

– Dette er ikke en tørr historie. De får både smake og høre den, sier Elisabeth. De legger også opp til at gjestene selv kan tilberede mat og være aktive, som et ledd i teambuilding.

Responsen i markedet har vært meget god. De har hatt besøkende fra hele verden. I mai og juni i år tredoblet de besøket, i forhold til samme måneder i fjor. Omsetningen øker.

Vertskapsrollen

– Vi er sterkt fokusert på vertskapsrollen, og det å ta godt vare på gjestene. Hvis vi er flinke vil jungeltelegrafen jobbe for oss. Det er jo en skikkelig steinalder-markedsføring, ler Elisabeth Lund Johnston.

Andre nøkler til suksess ligger i det å våge og gi gjestene en kontrast fra hverdagslivet. Samt å gi de ansatte stor frihet.

Dette har kostet mye arbeid og penger.

– Men dette får vi jo tilbake. Gjennom gode tilbakemeldinger fra gjestene – og smilene de drar herfra med, sier hun.

Vekst i Nord er et samarbeid mellom Nordlys og Landsdelsutvalget.

Artikkeltags