Vokst ut av sitt gode skinn

Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Han etablerte foretaket i 2003 med to paller frosne skalldyr. I dag omsetter Karls Fisk & Skalldyr AS for 32 millioner kroner – og har for tredje gang vokst ut av sitt gode skinn.

DEL

– Hemmeligheten? Nei, det må vel være at jeg står på i produksjonen selv - at jeg ikke sitter på et kontor med skankan på bordet, ler innehaver Karl Albert Hansen.

Det handler om bearbeiding av alle typer fisk - og distribusjon av kokte, ferske reker for Karls Fisk og Skalldyr AS.

Kombinasjonen av ståpåvilje, kvalitetstankegang og etter hvert et solid renommé har lagt grunnlaget for denne eventyrlig fiskehistorien av bearbeidet sjømat.

– Vi røyker, salter, graver, fileterer, pakker og kvalitetssikrer. Kundene våre er grossister, storhusholdninger og butikker over hele landet, sier Hansen.

Flytter til byen

Siden oppstarten i Oldervik, vokste bedriften for noen år siden inn i langt større lokaliteter i Skittenelv. Nå er de for trange.

– Til neste år flytter vi inn i 850 kvadratmeter lokaler ved Rieberanlegget i Tromsø by. Der får vi både produksjonslokaler, kontor og tilgang til kai. Husleien blir selvsagt dyrere, men det koster å kjøre så mange turer inn til byen hver eneste dag som vi gjør nå, sier eieren, som selv da vil kunne bruke mer tid på “hytta” - familiens leilighet i byen.

Ikke at det største markedet er Tromsø, nei, på langt nær, men byen er et sentralt distribusjonssentrum.

Avtale med Lerøy

130 tonn kokte ferske reker sendte Karls Fisk og Skalldyr ut i landet i fjor via flyplassen i Tromsø.

Det gjør bedriften til den største aktøren på sjømat flybåren fra Tromsø.

Det handler først og fremst om ferske kokte reker som går til Østlandet, men også en god del bearbeidet fisk. Gjennom Lerøy har Karls Fisk og Skalldyr en avtale om å fylle ICA-kjeden sine fiskedisker fra Fauske og nordover.

I tillegg har han opparbeidet seg en umettelig kundekrets som han holder kontakt med via mail.

– Maillisten min er veldig verdifull, fastslår han.

Omdømme

I tillegg til å serve de konkrete bestillingene, så bruker han også mailinglisten sin hver gang han via regionens fiskebruk får grep om annen fangst. Som breiflabben han nå er i ferd med å pakke. En mail ut til aktuelle kjøpere - og timen etter var fangsten solgt.

– Selvsagt reklamerer jeg også, men det har ikke så stor betydning. Stort sett hver gang en ny kunde tar kontakt, så henviser de til en annen som har anbefalt oss, forteller Karl.

Det som begynte som et enkeltmannsforetak for åtte år siden hjemme i Oldervik, var i 2008 en bedrift med to faste ansatte. I dag har han åtte ansatte på fulltid, samt deltidsarbeidere - og bedriften eser fortsatt ut.

Hansen skryter av staben sin som er stå-på-folk.

– Vi vokser videre i år. Og jeg ser for meg at dette fortsetter de neste årene. Vi vil nok utvide sortimentet og tilby flere produkter etter hvert når vi flytter inn i nye lokaler i byen, sier Karl Albert

Artikkeltags