Oljefeber på Helgeland

LYKKES?I?SANDNESSJØEN:?Sentrum Næringshage har vokst de siste årene, ikke minst takket være denne nye Petro Næringshage i Sandnessjøen. Markeds- og informasjonsrådgiver Kjell Hansen (t.v.)?og daglig leder Jørn Clausen er fornøyd med utviklingen.

LYKKES?I?SANDNESSJØEN:?Sentrum Næringshage har vokst de siste årene, ikke minst takket være denne nye Petro Næringshage i Sandnessjøen. Markeds- og informasjonsrådgiver Kjell Hansen (t.v.)?og daglig leder Jørn Clausen er fornøyd med utviklingen. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Petrobedriftene klynger seg sammen.

DEL

SANDNESSJØEN (Nordlys): Sandnessjøen opplever et voldsomt oppsving for tiden. Oljefeberen herjer på Ytre Helgeland.

– Det er kamp om de gode hodene. Ingen tvil om det, sier Jørn Clausen.

Han er daglig leder i en liten, men likevel svært så viktig brikke i oljeeventyret på Helgeland.

Sentrum Næringshage har lagt forholdene til rette for den nye næringsparken i Sandnessjøen. Petro næringshage, som ble åpnet for et par år siden, huser en rekke petrorelaterte bedrifter.

– Det er 22-23 firmaer som holder til her nå, sier Clausen.

Tre lokomotiver

Men han legger ikke skjul på at tre av bedriftene betyr litt mer enn de andre: BP, Statoil og Aker Solutions.

– Det er viktige lokomotiver for oss. De setter standarden, og gjør noe med miljøet her i næringshagen, sier Clausen.

Og de store aktørene er ikke bare i Sandnessjøen for å være representert. De mener noe med sin tilstedeværelse. BP styrer hele produksjonen på Skarv-feltet fra sine lokaler her i næringshagen. Og Aker Solutions søker stadig etter flere folk etter at de tidligere i år kjøpte opp Sandnessjøen Engineering, et selskap som i fjor var en av vekstbedriftene i Nordlys.

– I kampen om de gode hodene er det viktig å stå sammen. Her bygger vi opp et slagkraftig miljø. Det gjør at alle bedriftene blir mer attraktive. Det er det som betyr noe for rekrutteringen. Det er ingen ulempe for de andre firmaene i næringshagen at store aktører som BP, Aker og Statoil er her, sier Clausen.

Men selv om det er petrodelen av Sentrum Næringshage AS som har sørget for veksten de siste årene, er selskapet mer innholdsrikt enn som så. Totalt består Sentrum Næringshage av fire miljøer, eller såkalte noder på Helgeland: To i Sandnessjøen, ett i Mosjøen og ett på Trofors. Totalt har 300 personer sitt virke i en av næringshagene.

Sandnessjøen størst

Sandnessjøen er klart størst. I tillegg til Petro Næringshage har selskapet en næringshage i sentrum. Her er fokuset på havbruk og oppdrett. I disse lokalene finnes kontorer til Marine Harvest, Nova Sea, Biomar og en havbruksstasjon. Totalt er det drøye 50 bedrifter i de to nodene i Sandnessjøen, omtrent likt fordelt seg imellom.

– I Mosjøen har vi en node med 15 bedrifter. Her er fokuset på tjenesteytende bedrifter som driver med eksempelvis IKT og regnskap. Det er mer kontorrelaterte bedrifter, forklarer Clausen.

På Trofors er det en node med sju bedrifter. På dette tettstedet er det fabrikken til Norgesvindu som er hjørnesteinsbedriften.

– Mange av bedriftene i vår node på Trofors har Norgesvindu som hovedkunde. Men fylkesmannen leier også lokaler hos oss, sier Clausen.

Men der er altså petroeventyret i Sandnessjøen som har sørget for veksten de siste årene.

– Mosjøen har hatt Elkem og vært det mest utviklede industrimiljøet. Men Sandnessjøen ligger ved kysten, og har hatt muligheten til å ta den posisjonen som byen nå tar. Men selv om Sandnessjøen ligger sentralt plassert i forhold til oljebransjen, er det ingen selvfølge at så mye petrovirksomhet nå er samlet her. Det skyldes framsynte ledere som har evnet å ta de riktige strategiske grep, sier Jørn Clausen.

Satser på nytt felt

Og han ser fortsatt store muligheter for vekst.

– Når Aasta Hansteen-feltet bygges ut, det som tidligere het Luva, vil vi posisjonere oss inn mot å tilrettelegge for aktører som ønsker å levere til dette feltet, sier Clausen.

Sjefen for næringshagene understreker gang på gang at deres rolle i dette er å være tilretteleggere.

– Vi ser egentlig på oss selv som et kontorhotell. Vi skal sørge for å legge forholdene til rette for bedriftene som kommer hit. Dette gjelder ikke minst for nyetablerte selskaper. De har tusen ting å tenke på i sin drift. Vi vil sørge for at bedriftslederne kan konsentrere seg om sitt fagfelt, og slippe å tenke på møteromsfasiliteter, farge på gardiner, telefonsystemer og slike ting, sier Jørn Clausen.

Og selv om Sentrum Næringshage har gode tall å vise til de siste årene, synes han ikke det er det vesentligste.

– Tallene våre er egentlig ikke interessante. Det er ikke et mål i seg selv at Sentrum Næringshage skal ha gode tall å vise til. Det aller viktigste for oss er at bedriftene som holder til hos oss lykkes med sin drift. Lykkes de, gjør vi samfunnsoppgaven og det er det viktigste, sier Jørn Clausen.

Sentrum Næringshage AS

2011

2010

2009

Driftsinntekter

12,1

9,1

6,6

Driftsresultat

0,2

0,1

0

Ordinært resultat før skatt

0,4

0,1

0,1

Sum egenkapital

9,0

8,6

2,9

Sum gjeld

5,0

1,7

2,3

(Alle tall i millioner)

Artikkeltags