- Vi finner oss ikke i at noen få skal ha lov og rett til å ødelegge gleden for oss mange

SIER NEI TIL MER SKUTER: Vegard Ulvang

SIER NEI TIL MER SKUTER: Vegard Ulvang Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

En rekke kjendiser sier nei til regjeringens skuterforslag.

DEL

Regjeringens lovforslag om at kommunene selv skal kunne gi tillatelse til skuterkjøring får nå sterk motstand fra en rekke kjente idretts- og friluftsnavn.

- Naturen er en plass for stillhet, ettertanke og rekreasjon, for fysisk aktivitet, for moro og lek, for fiske og jakt – for avveksling fra den støyfulle hverdagen. Her ute er det ikke plass til motorbråk. Vi finner oss ikke i at noen få skal ha lov og rett til å ødelegge gleden for oss mange, heter det i et ferskt opprop.

LES HELE OPPROPET: Snu i tide!

Særegen

Til tross for at han kommer fra Norges ubestridte skuterfylke, er tidligere OL- og VM-vinneren Vegard Ulvang fra Kirkenes blant kjendisene som nå ber regjeringen droppe det de kaller fornøyelseskjøring.

Med seg har han blant annet landslagstrener i langrenn, Åge Skinstad, polfarer og eventyrer Børge Ousland, president i Norges idrettsforbund Børre Rognlien, fjellklatrer og ekspedisjonsfarer Cecilie Skog, idrettsutøver og polfarer Cato Zahl Pedersen, og forfatter og eventyrer Stein P. Aasheim.

- Å tillate fornøyelseskjøring vil være et verdivalg med store konsekvenser for det norske friluftslivet. Nordmenns bruk av naturen er særegen. Vi er mange, veldig mange, som pakker appelsinen og kvikklunsjen og drar ut i skogen og opp på fjellet, bare for å være på tur. Siden dampmaskinens tidsalder har det vært forståelse for at motorferdsel ikke hører hjemme i villmarka, heter det i oppropet med tittelen "Snu i tide".

- Kan ikke presses tilbake

- Dette er et varsku om en viktig sak jeg er redd kan få større konsekvenser enn man er klar over, sier Harald Dag Jølle, polarhistoriker og forsker ved Norsk Polarinstitutt i Tromsø.

Han er en av de 17 personene som stiller seg bak oppropet sammen med Den norske Turistforening, Naturvernforbundet og Norsk Friluftsliv.

- Jeg tror ikke folk helt skjønner konsekvensene av en liberalisering. Dette er ikke noe prøveprosjekt. Å skulle gå tilbake på en sånn avgjørelse er like vanskelig som å få kaviaren tilbake på tube. Det kommer til å være et sterkt press rundt omkring på kommunalt nivå for å få flere løyper, sier Jølle.

Ingen angrefrist

Også i innlegget advarer tekstforfatterne mot at en innføring av loven vil være irreversibel.

- Dersom vi åpner for allmenn skuterkjøring, har vi ingen angrefrist. Når folk har investert i utstyr med løfter og forventning om å få bruke det, vil det være nytteløst å gjeninnføre restriksjoner. Motorstøy i fjellet er en ånd som ikke kan presses tilbake i lampen. 

LES OGSÅ: Har skutermotstanderne tatt for mye Møllers tran?

IDRETTSKJENDIS: Cato Zahl Pedersen.

IDRETTSKJENDIS: Cato Zahl Pedersen. Foto:

Cato Zahl Pedersen

POLARHISTORIKER: Harald Dag Jølle.

POLARHISTORIKER: Harald Dag Jølle.

Harald Dag Jølle

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken