Priskrig på 17. mai-varer: – De lærer aldri

Foto:

Av

Coop-kjeden Extra dumper prisene før nasjonaldagen. – Det hjelper veldig lite, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.

DEL

NETTAVISEN: Norges nasjonaldag 17. mai er like rundt hjørnet. Nå dumper Coops lavpriskjede Extra prisene på nærmere 40 varer.

Spekeskinke, rømmegrøt, is, flagg, sjokolade og reker er bare noen av varene som selges til redusert pris. Det er særlig Coops spekefat, hvor prisen er kuttet mest. Spekefatet på 280 gram er satt ned med 35,70 kroner, og koster nå 83,30 kroner.

Se hele listen nederst.

Ypper til priskrig

Extra legger dermed opp til priskrig mot konkurrentene.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at Extra skal være billigst på hele handlekurven til nasjonaldagen. Dersom konkurrentene jekker ned prisene, så følger butikkjeden etter.

- Vi har lovet kundene våre at de skal få alt til 17. mai billigst hos Extra. Derfor senker vi nå prisene på typiske varer som kundene våre trenger til feiringen av nasjonaldagen, sier Kristiansen.

Han trekker frem at perioden vi nå går inn i med en rekke festdager og fridager representerer store utgifter for mange familier.

- 17.mai skal handle om glade barn, flagg og god mat. Det er viktig for oss å kunne tilby alle kundene det de trenger til en vellykket feiring til en lavest mulig pris, avslutter han.

- Velkommen etter

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi ønsker Extra velkommen etter.

- Kiwi er uansett billigst. Vi satte ned prisene på flere 17. mai-varer i forrige uke, og har satt ned enda flere i dag. De varene Extra satte ned prisen på i dag, ble justert ned tilsvarende eller mer hos oss allerede klokken 07:00 i dag, sier hun.

Aakvaag Arvin legger til at Coop jevnt over har høyere priser enn Kiwi.

- Det bekrefter den ene prisundersøkelsen etter den andre. Kundene kan være trygge på at de får de billigste varene hos oss, enten det er til høytid, hverdag eller fest, avslutter hun.

Direktør Mette Fossum for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Rema 1000 kommenterer saken slik:

- At konkurrentene ønsker å bruke avisene til å fortelle om ukentlige tilbud er ingen nyhet. Vi har allerede satt ned prisene tilsvarende eller lavere på produktene de annonserer som vi gjør hver uke. I tillegg har vi kampanje på for eksempel grill og Skyr. For i Rema 1000 er det enkelt, vi skal ha de laveste prisene hele året, også til 17. mai, sier Fossum.

Kritiske eksperter

Da det var priskrig på smågodt før påske sa NHH-professor Tor W. Andreassen til Nettavisen at butikkene kunne ha en baktanke ved å dumpe prisene.

- Redusert pris på sjokolade osv er lokketilbud for å generere trafikk i butikken. Håpet er at man samtidig plukker med seg andre varer som ikke er rabattert, sa han da.

Heller ikke dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for marketing er utdelt positiv til at dagligvarekjedene dumper prisene.

- Når det er jul setter de ned prisen på flesk og når det er påske settes prisene ned på smågodt, og slik går alt sin vante gang. Det er et mettet marked og alle prøver å ta markedsandeler fra de andre. Så tror dagligvarekjedene at de får nye kunder ved å sette ned prisene, men det hjelper veldig lite, sier han.

Gisholt legger til:

- Hvis det er billig et sted så blir det like billig et annet sted kort tid etter, fordi dagligvarekjedene har prisjegere som følger hverandre med argusøyne, fortsetter dagligvareeksperten.

Han trekker frem at vinningen går opp i spinningen.

- De lærer aldri. De eneste som kan gledes seg over dette er kunder. Det er bra for oss, men ikke for handelen selv. Jeg mener de burde hold seg for gode for dette og heller ha jevne gode lave priser hele tiden, avslutter Gisholt.

- Feil å kalle det lokketilbud

Kommunikasjonssjef i Coop Norge Harald Kristiansen mener det er feil å kalle det lokketilbud.

- 70 prosent av dagligvaremarkedet i Norge er lavpris, noe som viser at lav pris er viktig for kundene. Og det skal vi gi dem på hele handlekurven i Extra, sier Kristiansen.

Han legger til at Coop Norges undersøkelser viser at lave priser er viktig for kundene.

- Gisholt har rett i at lavpriskjedene følger hverandre tett på pris, nærmest på øret, og at det også er andre forhold som beliggenhet, god service, stort utvalg og fulle hyller er viktig for å vinne kundene. Dette har vært suksessfaktoren til Extra som er den kjeden som har vokst mest de siste årene, avslutter Kristiansen.

Disse prisene er redusert

VareFørprisNypri
GILDE KARBONADER 900G87,0060,90
KIWI GRØNN STK3,902,50
FRIELE FROK.KAF.FIL.4x250G TPL119,0089,00
NIDAR STRATOS STORPLATE 150G39,9029,90
NIDAR STRATOS SALTY CARA.185G41,9029,90
NIDAR STRATOS COOKI.& CRE.185G43,5029,90
NIDAR SAFARI STORPLATE 165G44,9029,90
NIDAR CRISPO KARAM.STORPL.170G43,9029,90
LAKRISGUTTA STORPLATE 155G48,5029,90
NIDAR MELKESJOKOL.STORPL.180G34,6029,90
NIDAR SMØRBUKK STORPLATE 155G40,5029,90
NIDAR CRISPO STORPLATE 150G43,9029,90
FJL RØMMEGRØT 350G21,3014,91
FJL RISGRØT M/SMØR 472G22,8015,96
FJL RISGRØT 970G27,9019,53
FJL RØMMEGRØT 800G47,9033,53
TAGA CLASSIC SERRANO 150G65,6045,92
COOP FJELLH SPEKET SV.RIBBE SKIVET 80G32,9023,03
COOP FJELLH SPEKET SV.NAKKE SKIVET 80G32,9023,03
COOP FJELLH SPEKET SV.KAM SKIVET 80G32,9023,03
FAMILIENS SPEKESKINKE 80G32,9020,93
COOP SPEKEFAT 280G119,0083,30
GILDE FJELLSKINKE 150G57,9040,53
COOP PREMIUM SPEKESKINKE 80G39,2027,44
TAGA CLASSIC SERRANO 240G89,0062,30
TAGA CLASSIC SERRANO 55G25,0017,50
COOP SPEKESKINKE 100G30,0021,00
GILDE SPEKES. BIRKEBEINER 100G43,9030,73
COOP RØKT SPEKESKINKE 300G69,7048,79
BUKETT ROSER 15PK 45CM79,9074,90
COOP SCAMPI HVITL&CHI 170G55,7049,90
COOP KOKT SCAMPI 200G43,7039,90
LOFOTEN KRABBESKJELL 150G49,0039,90
POLAR REKER 70/90 PLU108,0089,90
COOP ICE CREAM PENCIL 10PK29,9022,50
COOP ICE CREAM SUNSHINE ORANGE29,9022,50
COOP ICE CREAM ROCKET 10PK29,9022,50
Flagg7,901,00

Artikkeltags