Etaten har slitt med kommunikasjon i lang tid - Nå skal Heidi vinne folkets gunst

KOMMUNIKASJONSRÅDGIVER: Heidi Beate Lekang trår inn i den nye stillingen hos Tromsø Vann og Avløp.

KOMMUNIKASJONSRÅDGIVER: Heidi Beate Lekang trår inn i den nye stillingen hos Tromsø Vann og Avløp. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Heidi Beate Lekang blir etatens første kommunikasjonsrådgiver.

DEL

I fjor vinter utlyste Tromsø Vann og Avløp en nyopprettet stilling som kommunikasjonsrådgiver for etaten. Nå har Heidi Beate Lekang fått jobben.

Det forteller kundeserviceleder i Vann og Avløp, Arne Vangdal.

– Vi får nå en bedre kommunikasjon med folket. Det vil gagne kommunen, alle dens innbyggere og næringslivet, sier Vangdal til Nordlys.

Lekang har bakgrunn som marked- og informasjonssjef for Hålogaland Teater, og ifølge Vangdal var den kulturelle bakgrunnen en av flere faktorer som gjorde Lekang til en attraktiv kandidat.

– Det var selvfølgelig en del av vurderingen. Hennes kompetanse er i tråd med målet vårt om å fornye oss og bli mer synliggjort blant folket.

Innbyggere i fokus

Den nyopprettede stillingen er en del av Tromsø Vann og Avløps nye kommunikasjonsstrategi, som setter Tromsøs innbyggere i fokus.

– Vi ønsker å være mer kunderettet. Vann og Avløp er sett på som en traust og teknisk organisasjon, Lekang skal hjelpe oss med å endre det inntrykket.

Han opplyser om at Vann og Avløp lenge har hatt et behov for bedret kommunikasjon både internt og eksternt.

Her er mannskap fra Vann- og avløpsetaten på plass i Røstbakken i fjor vinter. Nå har etaten fått egen kommunikasjonsrådgiver.

Her er mannskap fra Vann- og avløpsetaten på plass i Røstbakken i fjor vinter. Nå har etaten fått egen kommunikasjonsrådgiver. Foto:

– Vi har lenge slitt med kommunikasjonen, men med ny kommunikasjonsrådgiver skal vi øke servicenivået på våre tjenester, sier Vangdal.

Kundeservicelederen forteller at Lekang skal ha en plattform på internett som opplyser Tromsøfolket om forsinkelser, endringer og annen viktig informasjon fra Vann og Avløp.

Skal unngå konflikter

Vangdal forteller Nordlys at Vann og Avløp er involvert i alle store byggeplaner og prosjekter i Tromsø – og at de spiller en viktig rolle for byens utvikling.

– Mange prosjekter blir utsatte eller forsinket som følge av dårlig kommunikasjon mellom oss og eksterne aktører. Nylig kan man jo for eksempel se på turnhallen som ble forsinket av tekniske årsaker.

– Vi ønsker å belyse og opplyse folk om oss, nettopp for å forhindre slike negative overraskelser fremover, sier han.

Ifølge Vangdal skal nye kommunikasjonsrådgiveren være et bindeledd mellom etaten og alle aktører som har med vann og avløp å gjøre.

– Som for så vidt er alle som bor i byen. Privatpersoner, kommunen og næringslivet bruker våre tjenester hver dag.

Samarbeid med andre etater

Ifølge Tromsø Vann og Avløp sin personalrådgiver Britt Helen Gundersen Malmedal var det flere aktuelle kandidater til stillingen.

– Det var flere søkere, og etter den ordinære utlysningsprosessen gjennomførte vi to intervjuer med to kandidater, sier hun til Nordlys.

Valget falt til slutt på Lekang, av flere årsaker.

– Vi tilsatte henne ut ifra en totalvurdering. Det gjelder både bakgrunnen hun har, potensialet og skikketheten, sier Malmedal.

Lekang skal ha et nært samarbeid med den øvrige kommunikasjonsavdelinga i kommunen, derfor var kommunikasjonssjef Pål Jakobsen også en del av ansettelsen.

– Regien på kommunikasjonsarbeidet blir som i resten av Tromsø kommune, men spesielt rettet mot vann og avløp, sier Vangdal.

Artikkeltags