Kvaløyforbindelsen: Vil heller ha bru enn tunnel

SPEEDATE: Under et døgn etter at kommunestyret sa ja til Kvaløyforbindelsen via Håkøya, dukket statssekretær Tom Cato Karlsen (nr tre fra venstre) i Samferdselsdepartementet opp og fikk høre om planene. Her sammen med byrådsleder Øyvind Hilmarsen, politisk rådgiver Tom Erik Forså, byråd Britt Hege Alvarstein,  fylkestingspolitiker Ole M. Johansen og Ida Hov i Frp Troms.

SPEEDATE: Under et døgn etter at kommunestyret sa ja til Kvaløyforbindelsen via Håkøya, dukket statssekretær Tom Cato Karlsen (nr tre fra venstre) i Samferdselsdepartementet opp og fikk høre om planene. Her sammen med byrådsleder Øyvind Hilmarsen, politisk rådgiver Tom Erik Forså, byråd Britt Hege Alvarstein, fylkestingspolitiker Ole M. Johansen og Ida Hov i Frp Troms. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Onsdag sa kommunestyret i Tromsø ja til ny Kvaløya-forbindelse via Håkøya. Under et døgn senere sto statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet på Håkøya og ble imponert over planene.

- Dette er interessant. Det er ikke bare et veiprosjekt, men også snakk om utviklinga av en ny bydel, sier Karlsen.

Han er trygg på at til tross for at kommunens vedtak og Statens vegvesen anbefaling er mostridende, så vil dette ordne seg.

- De vil nok finne en god løsning før de sender dette videre til Oslo.

Karlsen er opptatt at man våger å tenke i et lengre perspektiv i denne saken.

- Tromsø er en øy, og den vil bli full. Da må man tenke muligheter.

Fristet

Det er slått fast at en tunnel vil bli langt  dyrere enn en bru som den vegvesenet foreslo til Selnes.  Britt Hege Alvarstein, byråd for byutvikling, har hele tida brukt ordet "Kvaløy-forbindelse". Men hun legger ikke skjul på at en bru kanskje frister mest.

- Statens vegvesen sier at det er billigere å bygge og drifte en bru, den har bedre regularitet, og nye bruer vindskjermes. Jeg har ikke lyst til å flagge noe, men i forhold til gang- og sykkel vil jo bru være uslåelig, sier Alvarstein.

Ole M. Johansen (Frp), leder i Samferdsels- og miljøkomiteen i fylkeskommunen,  har jobbet i mange år for ny Kvaløya-forbindelse via Håkøya.

- Jeg har tegnet en del prinsippskisser på dette, og det var litt av en sensasjon da jeg for fire-fem år siden sa at vi i Frp var villig til å bruke bompenger på veien. Da fikk jeg telefon fra Frp sentralt som lurte på om det hadde rablet for meg. Men de visste ikke at Sandnessundbrua ville være gratis, ler Johansen.

Personlig seier

Han tok kommunestyrevedtaket i Tromsø om Håkøya som en personlig seier.

- Ja. Jeg må være så ærlig å si det.

Han har hele tida sett forbindelsen som en del av en større veiplan, den som nå er løftet fram gjennom kystriksvei-planene.

Selv er han overbevist om at bro over er den beste løsningen.

- Hvis man har en en kilometer lang fylling utover, vil ikke  brua bli noe særlig lengre enn vegvesenets forslag om brua til Selnes. Og ikke blir den veldig mye dyrere heller. Massene til fyllinga kan man ta fra arbeidet med ny Tverrforbindelse, da blir massene gratis.

- Jeg håper utredningen kan være ferdig inneværende  år og at en beslutning kan tas over nyttår. Og at vi er kommet langt om fem år.

- Ferdig?

- Ja! Det er jo valg snart, ler Johansen.

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen sier dette om beslutningen som er tatt:

- Det er en fantastisk historisk byutviklingsmulighet som er  tatt. Nå handler det bare om at  prosessen fortsatt går på skinner, at det ikke blir noen forsinkelser.

Artikkeltags