Denne farkosten er en verdensnyhet

Elisabeth Aspaker

Elisabeth Aspaker Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Høyre-ministeren ankom Tromsø i AP-politikers nykjøpte fartøy.

DEL

Verdens første fiskebåt med batteridrift ankom Tromsø søndag med fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) om bord.

På land sto et nysjerrig Høyre-gjeng, som alle fikk komme i bord om båten, som reduserer støy og utslipp i stor grad.

Lokalkjendisene Øyvind Hilmarsen og Kristian Wilhelmsen sto også på kaia, og tok i mot fiskeriministeren med klemmer og brede smil.

Hele 5 prosent av CO2-utslippet i Norge kommer fra fiskebåter, og det akter Aspaker og flere andre aktører å gjøre noe med.

AP med på laget

Faktisk spiller hun på lag med Ap-politiker Bent Gabrielsen fra Karlsøy, som har kjøpt båten, men ikke formelt overtatt den enda.

- Det var faktisk Bent som tok kontakt med meg, sier Aspaker med et glimt i øyet.

- I denne saken tenker jeg at det ikke kan være noen norske politikere som kan være i mot at vi utvikler ny og grønnere teknologi. Vi må spille litt på lag, fortsetter Aspaker.

Øyvind Hilmarsen, Elisabeth Aspaker og Kristian Wilhelmsen.

- Spiller på lag

Det er Gabrielsen selv enig i.

- Jeg og Elisabeth har hatt mange konstruktive samtaler. Målet er å få flere av disse båtene i produksjon, slik at man får gjort noe med de forpliktelsene Norge har gjort med utslipp av gasser, forteller han.

- Men det er ikke litt merkelig at Høyre bruker båten din i sin valgkamp?

- De må gjøre hva de vil med den. Jeg har jo ikke formelt overtatt den enda, sier han til Nordlys.

- Vi må spille på lag om denne saken, sier fiskerministeren om det perspektivet.

El-sjarken vil redusere drivstofforbruket med 70 prosent, får Nordlys opplyst. Den har også en reservemotor med diesel.

- Denne båten vil bedre både arbeidsmiljøet, grunnet lite støy og eksos. Samtidig som fysiske forholdene om bord blir bedre grunnet mindre utslipp, forteller fiskeriministeren til Nordlys.

- Veldig mye jobb

«Karoline», som sjarken er blitt døpt, kom fra Husøy til Tromsø søndag. Erik Iansen, daglig leder ved selskapet Selfa, som har bygd den knallgrønne miljøbåten, forteller at prosjektet startet for fire år siden.

- Det tok rundt et år å lage den. Veldig mye jobb, sier han til Nordlys.

Båten setter nå kurs mot Harstad, hvor de siste finpussene skal gjøres før Bent Gabrielsen (Ap) tar over den elektriske fiskebåten.

«KAROLINE»: Slik ser verdens første elektriske sjark ut.

Artikkeltags