Tok med ekstra last opp til Tromsø - det skulle han ikke gjort

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

En utenlandsk transportør skulle nordover til Troms, men det var plass til mer last i vogntoget. Dermed ble det fylt opp på vei nordover. Det var bare et problem. Vogntoget kom over grensa fra Sverige med en internasjonal last som skulle til Harstad. Da har man ikke anledning til ta opp nasjonal last før den internasjonale lasten er losset.

- Nei, da kommer man i strid med kabotasjereglene. Det er konkurransevridning og det ser vi alvorlig på, sier fagkoordinator Roger Furumo i uteseksjonen i Statens vegvesen.

Transporten brøt ikke andre kabotasjeregler. Det ble stoppet i Skibotn. Forholdet blir politianmeldt.

Detter er kabotasje:

En transportør som har fellesskapstillatelse, og som har hatt med og levert internasjonal last i et EØS-land (grensekryssende transport) kan utføre kabotasje på følgende vilkår:

  •  Kabotasjen må utføres med samme kjøretøy som ble brukt for den internasjonale transporten inn i landet
  •  Det kan utføres maksimalt 3 kabotasjeturer etter den internasjonale transporten inn i landet
  •  Lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert

Ellers har kontrollvirksomheten denne uka avslørt «klassikere» som mindre bremsefeil, bombrikkegebyr og dokumentgebyrer.

Artikkeltags