Plutselig rant bestillingene inn: – Vi er jo studenter også

STUDENT: Innimellom økter finner Jostein Gundersen roen til å jobbe med utdannelsen – og med en skade som setter han ut av spill frem til sommeren er Gundersen mer student enn fotballspiller akkurat nå.

STUDENT: Innimellom økter finner Jostein Gundersen roen til å jobbe med utdannelsen – og med en skade som setter han ut av spill frem til sommeren er Gundersen mer student enn fotballspiller akkurat nå. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

TIL er godt representert på skolebenken ved universitetet i Tromsø. Det har nå vist seg på klubbkontoen også.

DEL

I flere år har TIL slitt med å finne de riktige tilbudene som får folk på kamp, og da spesielt studenter og ungdom.

I hele 2016 ble det totalt solgt 19 studentsesongkort. I hele 2017 ble det en liten oppsving med 57 salg. Så da TIL i januar nok et år lanserte en kampanje inn mot studenter, var forventningene moderate.

Allerede etter to døgn passert man fjoråret, og det tok heller ikke lang tid før TIL rundet 100 solgte sesongkort for studenter.

– Personlig og for klubben var det sinnssykt artig at vi traff en eller annen nerve. Noe må vi ha gjort riktig, for plutselig så rant det inn med bestillinger på studentkort. Det er veldig gledelig at så mange har benyttet seg av tilbudet, forteller arrangement- og arenaansvarlig i TIL, William Frantzen.

Prisen ligger på 1250 kroner per student, men om man er to som kjøper sammen koster det 1500 kroner for to, noe som gir 750 kroner for et sesongkort for studenter. Det har gitt TIL et sekssifret beløp fra studentmarkedet i årets første måned.

– Vi er jo studenter vi også

Jostein Maurstad Gundersen er fotballspiller på fulltid, men han studerer også til en bachelor i økonomi og administrasjon ved Universitetet i Tromsø. Han føler at «gutan» har et bedre rykte i studentmiljøet i dag.

– Vi er jo mange som er eller har vært studenter på universitetet. Jeg, Lasse (Nilsen), Simen (Wangberg), Gudmund (Broks Kongshavn) som jeg kommer på har jo vært mye der borte, og Anders Jenssen har jo en fem år bak seg på campus. Folk kommer jo kanskje på kamp når de identifiserer seg med laget, og vi er jo studenter vi også, spekulerer Gundersen.

– Tror du det er grunnen til oppgangen i studentkort?

– Jeg tror det er gøy for andre å se at vi er engasjert i det miljøet også. Det er viktig å få studentene med på laget, for det er sinnssykt gøy å spille kamper når vi har folk der på egen alder og i samme stadium av livet som ser på oss, sier Gundersen.

– Inspirerende å følge salget

Frantzen sier januarkampanjen gikk over all forventning. Han tror de traff særdeles bra på spesielt ett område.

– Vi ønsker å legge til rette for at folk kan gå sammen på kamp, og har derfor kjørt en kampanje som gjør det rimeligere dersom man går to og to sammen og kjøper sesongkort. Som student har man jo gjerne store sosiale kretser og ønsker å ha muligheten til å gå på kamp med flere venner til ulike kamper. Derfor har man fritt setevalg på sesongkortet, slik at du ikke låser deg til et sete, forteller Frantzen, som etter suksessen har en gladbeskjed til byens studenter.

– Det var inspirerende å følge salget, så vi utvider ut februar også, sier Frantzen, arrangement- og arenaansvarlig i TIL.

Artikkeltags