15.000 kjører hver dag over Tverrforbindelsen. Nå starter planlegginga av ny tunnel

OMRÅDENE: Dette er områdene som kan bli berørt av den nye reguleringsplanen. Illustrasjon: Statens vegvesen

OMRÅDENE: Dette er områdene som kan bli berørt av den nye reguleringsplanen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Innen utgangen av 2018 skal en reguleringsplan for ny Tverrforbindelse i form av en tunnel være ferdig.

Det skriver Statens vegvesen onsdag morgen.

Planen skal ende opp i en ny tunnel- og veiforbindelse fra Breivika til flyplassen på Langnes. Tunnelen skal ut ved Postterminalen og veien skal videreføres under rullebanen i sør, hvor det ligger planer om forlengelse.

I dag kjører 15.000 kjøretøy hver dag over øya på den gamle Tverrforbindelsen med alle de utfordringene det medfører.

- Disse områdene har noen av Nord-Norges største arbeidsplasser. Alle som kjører her daglig, vet at det ikke skal så mange flere biler til kryssene og rundkjøringene er overbelastet. Nye løsninger vil spre trafikken på en måte som får folk raskere fram dit de skal, og vil kunne gi et bedre bomiljø for de som bor langs tverrforbindelsen, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Når en eventuell tunnel og veg står ferdig er helt i det blå. Men vegvesenet mener uansett at en vedtatt reguleringsplan har stor verdi.

- I planleggingsfasen som vi nå er inne i, blir det reservert areal. Så snart kommunestyret har vedtatt en ferdig reguleringsplan som viser hva vi faktisk trenger for å bygge tunnelen og vegene i området, blir en del av dette arealet frigitt igjen. Da får næringslivet både i Breivika og på Langnes nødvendige avklaringer og kan utvikle seg videre i disse områdene. Det har samfunnsøkonomisk verdi, uansett når det eventuelt blir byggestart, sier Thorsteinsen.

Kommende mandag blir det folkemøte på Rådhuset om prosjektet.

- Mandagens møte kan være nyttig for alle parter, både de som har spørsmål til oss om dette prosjektet og de som har informasjon vi kan ha bruk for i planleggingen. Målet med dette prosjektet er å spre trafikken på en måte som får folk raskere fram dit de skal. I dag må alle en runde gjennom Giæverbukta, enten de skal til flyplassen, Hamna Reinøya eller Hillesøya, og det er ikke effektivt, sier prosjektleder Veronica Wiik til vegvesenets hjemmeside. 

Artikkeltags