Tromsøysundtunnelen, Ryatunnelen og Kvalsundtunnelen er tre av tunnelene i Norge som karakteriseres som risikotunneler.
Det skriver VG i dag etter turistbussbrannen i Gudvangatunnelen i går.
Det er rundt 1100 tunneler i Norge og 42 faller inn i denne kategorien. Felles for dem er at de er lange og har stor stigning, skriver VG.
De lange stigningene øker belastningen på kjøretøyene og dermed også sjansen for brann - på grunn av tekniske problemer med kjæretøyet.
Tre av dem, alle undersjøiske, befinner seg altså i Tromsø kommune. Som undersjøiske faller tunnelene automatisk inn i kategorien.
Direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo, sier dette til VG om de norske risikotunnelene:
– Tunnelene er dødsfeller. Det er altfor ofte ren flaks og dyktige redningsmannskaper som avverger katastrofer. Når det er bratt nedover, går det forferdelig mye energi med når man skal bremse. Det kan medføre vanngang i bremser og hjul, som igjen kan føre til brann. Motoren sliter også i bratte oppoverbakker, sier han.
Ifølge Transportøkonomisk institutt er det disse tunnelene i Region Nord som er risikotunneler:
- Nordkapptunnelen
- Tromsøytunnelen
- Ibestadtunnelen
- Sløverfjordtunnelen
- Vardøtunnelen
- Maursundtunnelen
- Nappstraumtunnelen
- Kvalsundtunnelen
- Ryatunnelen
- Melkøysundtunnelen