Gå til sidens hovedinnhold

Da Linda og Simon våknet var hotellet full av røyk: - Alle ble evakuert

Artikkelen er over 4 år gammel

Hadde ingen plasser å gjøre av seg. Og alle taxier var dratt fra byen.

- Vi var litt bekymret en stund. Alt var så uoversiktlig, forteller samboerparet Linda Solvang Blix og Simon Nordlinder fra Tromsø.

De kom til den portugisiske øya Madeira tirsdag ettermiddag. Samtidig som de satt i flyet på vei til øya spredte en skogbrann seg til flere områder på øya. Men dette visste ikke Linda og Simon noe om der de satt i flyet og gledet seg til ferien.

- Vi trodde først det var tåke vi så da vi landet, men da vi kom til hotellet oppdaget vi at det brant litt oppe i fjellsiden.

De to bestilte flyreisen med charterselskapet Solia, men bestilte hotellet privat.

Hotellet full av røyk

Det var rolig stemning på hotellet og brannen var langt oppe i fjellsiden, så paret tok seg en liten tur rundt i byen før de gikk opp på hotellrommet for å sove en liten middagslur. Da de våknet en time senere var alt forandret.

- Hotellet var full av røyk, og det samme ute på gaten, forteller Linda på telefon til Nordlys.

- Alt var veldig uoversiktlig og vi visste ikke hvor røyken kom fra. De ansatte ga oss gjestene først beskjed om at det var best om vi holdt oss inne på hotellet, men etter en liten stund ble alle evakuert ned mot havet, forteller hun.

- Det var såpass mye røyk ute at alle måtte bruke munnbind. Vi var litt bekymret en stund, sier Linda nøkternt.

Evakuerte ned til havet

De dro ned til havnepromenaden hvor det ikke var like mye røyk som oppe der hotellet deres ligger. Da var klokken 19.00 på kvelden, lokal tid.

Men siden de hadde bestilt hotell privat og ikke via charterselskap hadde de ingen steder å sove.

- Alle hoteller var fulle, og alle taxier hadde forlatt byen, forteller Linda.

Det endte med at de ble sittende på en restaurant med andre gjester fra samme hotell.

- Mens vi satt der så vi flere fra lokalbefolkningen som kom ned til havnepromenaden med sine eiendeler. Flere hadde mistet hus og hjem og gråt mens de satt der.

Først klokken 01.00 tikket det inn en melding fra Solia med informasjon om brannen.

- Der stod det at det var brann på øya, og at vi måtte forholde oss til hotellets anvisninger.

Klokken 02.00 om natten fikk Linda og Simon så beskjed om at vinden hadde snudd og at det var trygt å returnere til hotellet.

- Det kommer fortsatt aske ned fra lufta

Dagen etter, når Nordlys snakker med Linda, har de returnert til havnepromenaden. Der føler de seg mest trygg for røyken.

- Hele byen er røyklagt og det brenner fortsatt, men de sier at de skal ha kontroll over brannen nå. Men det kommer fortsatt aske ned fra lufta med jevne mellomrom og vi blir fortsatt anbefalt å gå med munnbind.

- Det er litt rart, vi går jo rundt og ønsker oss regn. Det har vi aldri gjort på en ferietur før, sier Linda.

De to tar det hele med ro, og har bestemt seg for å blir på øya og se ann situasjon. De har bestilt seg en båttur ut til en annen øy i nærheten i morgen, hvor de skal være ett parr dager før de kommer tilbake til Madeira.

109 branner

Ifølge BBC brenner det på 109 forskjellige steder på øya. Portugisiske myndigheter bekreftet onsdag at tre personer har omkommet som følge av skogbrannene, og over 300 mennesker har hatt behov for medisinsk hjelp etter å ha inhalert røyk eller fått mindre brannskader.

Rundt 1.000 mennesker har blitt evakuert fra hjem og hoteller på den populære ferieøya mens portugisiske brannmannskaper forsøker å få bukt med flammene.

Et femstjerners hotell i byen har brent ned, og en rekke hus er ødelagt.