Gå til sidens hovedinnhold

Signe fikk sjokk da kuttet kom. Nå frykter hun at Meridian har vært ute på sin siste tur.

Artikkelen er over 7 år gammel

Salget av selkjøtt på kaia i Tromsø har markert avslutningen på hver eneste selfangstsesong i lange tider. I 1950 var det 53 skuter som dro ut fra Tromsø. I år var det til sammen tre skuter som dro til Vestisen – «Havsel» fra Alta, og «Meredian» og «Kvitbjørn» fra tromsørederiet Kvitbjørn AS.

Fangsten ble totalt rundt 12.000 dyr.

Men årets sesong ser nå ut til å bli den siste. Rederiet fastslår at norsk selfangst er historie etter at regjeringa fjerner subsidiene til næringa i statsbudsjettet for 2015.

Større etterspørsel

– Blir dette kuttet stående, vil en lang tradisjon være over. Det er ingen tvil om det, sier driftsansvarlig i Kvitbjørn AS, Signe Korneliussen.

Staten subsidierer rundt 80 prosent av selfangsten. Tilskuddet på 12 millioner er redusert til null neste år.

– Det kom som et sjokk. Vi har ikke fått noen signaler om at de ville kutte alt.

Faktisk fikk rederiet så sent som i september 650.000 kroner i statlig tilskudd fordi man var i gang med å legge om til en mer effektiv og lønnsom fangst. Rederiet har blant annet investert i utstyr som sikrer mer lønnsom produksjon av blant annet selolje ombord. All oljen de produserte i år ble solgt til Kina. Rederiet opplever også større lokal etterspørsel etter selkjøtt.

– Etterspørselen etter fersktkjøtt er blitt større. Vi klarte faktisk ikke å dekke hele etterspørselen i år.

– Ikke bærekraftig

Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H) i Fiskeridepartementet bekrefter at regjeringa vil fjerne all støtte til selfangst.

– Til tross for den høye støtteandelen så har ikke den økonomiske bærekraften i næringen endret seg. Samtidig er uttaket så lite at det ikke har bestandsregulerende effekt, sier Ringdal.

Til sammenligning sier han at hvalfangsten i dag klarer seg uten statlige subsidier.

– Hvorfor fikk rederiet nylig tilskudd  til å effektivisere fangsten?

– En del av driftsstøtten ble omgjort til produktutvikling basert på søknad. Det var ingen forpliktelse til at dette skulle bli et årlig tilskudd.

Ungt mannskap

Signe Korneliussen håper fremdeles Stortinget skal omgjøre det varslede kuttet.

Hun viser til at rederiet på kort tid har redusert driftsstøtten fra 80 til 73 prosent. Rederiets to båter sysselsatte i år 25 personer.

– På «Kvitbjørn» var 80 prosent under 34 år. Vi har prøvd å opprettholde en viktig tradisjon også for at de unge skal kjenne til hva denne næringen betyr. De viser en stor interesse, og mange hadde allerede meldt seg på neste sesong.

Kommentarer til denne saken