Gå til sidens hovedinnhold

- Taxisjåførene i Tromsø er viktigere for oss enn tanta på Toten

Artikkelen er over 5 år gammel

For første gang siden midten av 1990-tallet øker antall Nordlys-abonnenter.

I løpet av det siste året har Nordlys fått over 2.500 flere abonnenter.

- Jeg må klype meg litt i armen når jeg ser tallene, innrømmer sjefredaktør Anders Opdahl.

Daglig tikker det inn nye abonnenter. Snittet er på nesten 200 nye i uka hittil i år.

- Det er utrolige spennende og inspirerende det som skjer nå. I 20 år har vi jobbet med fallende opplagstall. Nå opplever vi vekst i måned etter måned, sier direktør for forbrukermarked, Eva Halvorsen.

Fra 16.500 til 19.000

For ett år siden hadde Nordlys rundt 16.500 abonnenter. Forrige uke passerte vi 19.000 som betaler for å lese vårt innhold.

Daglig kommer nye abonnenter til. Bare i løpet av årets to første måneder har antall betalende lesere økt med over 1.000.

- Det er utrolig gledelig at så mange vil lese innholdet vårt. Vi får nye lesere i alle aldre, og svært mange av dem som tester oss ut, blir med videre etter testperioden. Det tyder på at vi treffer med mye av innholdet vi lager, sier sjefredaktøren.

Vi må faktisk tilbake til midten av 1990-tallet for å finne sist gang Nordlys hadde abonnementsvekst. Den gang kom veksten på papir. Nå kommer den i form av digitale abonnenter.

I øyeblikket er nesten 5.500 av 19.000 rene digitalabonnenter. Disse har tilgang på alle Nordlys Pluss-artikler, samt e-avisa, men klarer seg uten papirutgaven i postkassa. Veksten her er på hele 4.000 digitalkunder det siste året.

- Vi er i en overgangsfase nå og de neste årene. I øyeblikket får vi langt flere nye abonnenter enn dem som forsvinner på papir. Vi har flere og mer robuste bein å stå på. Det gjør at vi står godt rustet til å gi kundene vårt godt innhold hver dag i fortsettelsen, sier Opdahl.

120.000 lesere daglig

Ferske lesertall viser at Nordlys i 2015 hadde 62.000 lesere på papir. Det er 8.000 færre enn året før.

- Papiravisa er fortsatt viktig og leses av mange. Min påstand er også at den er blitt bedre etter at vi begynte med digitalt innhold for abonnenter. I dag kan vi måle hva folk liker å lese, i motsetning til da vi kun hadde papiravisa. Det gir helt andre muligheter til å gi leserne innhold som interesserer og engasjerer, enten man leser oss på mobil, PC eller papir, sier Opdahl.

De ferske lesertallene viser at 55.000 leser Nordlys.no via mobil daglig. Mobilveksten er på 26.000 sammenliknet med samme tid i fjor. I tillegg leser 57.000 Nordlys.no daglig på andre enheter enn mobil. Her er veksten på 3.000 på ett år.

I sum har Nord-Norges største mediehus 120.000 nettolesere, ettersom en del av dere leser oss på flere plattformer.

Da lesertallene ble presentert sist gang, i september i fjor, satte Nordlys rekord med hele 136.000 nettolesere. Sjefredaktør Anders Opdahl bebudet allerede den gang at det samlede lesertallet ville gå ned ved neste måling.

- Det skjer fordi vi satser mer på taxisjåføren i Tromsø enn tanta på Toten. Eller sagt på en annen måte: Det er viktigere for oss å være en del av hverdagen til abonnenter i Tromsø, Nord-Troms og Midt-Troms enn tilfeldige lesere på Østlandet. Det betyr også at vi har større fokus på lokale nyheter enn vi noen gang har hatt i min tid i Nordlys, sier Opdahl, som har hatt lederroller i mediehuset i elleve år.

Treffer de lokale leserne

Treffsikkerheten for annonsørene blir også langt bedre når leserne er lokale, påpeker Opdahl, som også er direktør i Nordlys og Amedias aviser fra Lofoten og nordover.

- Når vi satser på innhold for lesere i Tromsø, treffer vi også kundene som kjøpmannen i Tromsø er ute etter når han eller hun annonserer via Nordlys.no eller papirutgaven, utdyper Opdahl.

Han gleder seg over den gode responsen Nordlys får lokale nyheter.

- Vi satser mer og mer på gode, lokale nyheter og historier. Dette er ofte saker om byutvikling, boligmarkedet, lokalt næringsliv, samferdsel og ikke minst lokalpolitikk, som påvirker livene til folk som bor i Tromsø, på Finnsnes og i Nordreisa. Dette er innhold som folk er villig til å betale for å kunne lese. Det gleder meg stort at det er betalingsvilje for det som er oppdraget vårt, sier Opdahl.

De som abonnerer vil hver dag finne et bredt tilbud med eksklusivt innhold på Nordlys.no.

- Vi lager flere og flere og bedre og bedre saker for våre abonnenter. Samtidig skal Nordlys.no fortsatt være stedet hvor du alltid får siste nytt om hendelser i trafikken, uværet som er på vei og de store regionale nyhetene. Det meste av dette innholdet vil være tilgjengelig for alle, enten man er abonnent eller ikke. Det handler om å ta på alvor kringkasterrollen vi har, kommenterer Opdahl.  

Kommentarer til denne saken