Avinor-styret sa ja til ny terminal på Tromsø lufthavn

INNGANGSPARTIET: Omtrent slik vil det nye terminalbygget bli seende ut - koblet sammen med dagens bygningsmasse - sett fra parkeringsplassen.

INNGANGSPARTIET: Omtrent slik vil det nye terminalbygget bli seende ut - koblet sammen med dagens bygningsmasse - sett fra parkeringsplassen. Foto:

Fredag kom endelig meldinga fra Avinor som både flyplassledelse, sentrale politikere og ikke minst passasjerer har ventet på i flere år. Tromsø lufthavn på Langnes skal utvides med en ny terminal.

DEL

Bakgrunnen er den store veksten særlig i turisttrafikken til Tromsø. Siden 2010 har nordlystrafikken eksplodert, og det har gitt en snittøkning i flytrafikken til Tromsø med 3,9 prosent per år. Kapasiteten er tidvis sprengt ved bagasjehåndteringen.

Fredag ettermiddag gikk styret i Avinor inn for investeringen, etter å ha studert modeller som viser forventet vekst i passasjerstrømmene i årene framover.

– Det er svært viktig for oss å kunne tilby Tromsø en moderne lufthavn, og det er derfor gledelig å endelig kunne meddele at vi nå har fått grønt lys for å ferdigstille terminalprosjektet. Lufthavna vil fremstå som både effektiv og moderne, og støtte opp om trafikkøkningen vi har hatt de siste årene, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor i en pressemelding.

Etterlengtet

Vedtaket er etterlengtet i Tromsø. Her har flyplassledelsen arbeidet i årevis for en utvidelse, og for ganske nøyaktig to år siden godkjente Avinor skisseprosjektet for utvidelsen. Skissene viste en ny ankomsthall med bagasjebånd og en ny avgangshall. Planene innebar riving av terminal B («bananen», journ.anm.), utvidelse av dagens terminal A mot sør, etablering av nye oppstillingsplasser og tre nye bruer.

AVGANG: Slik er den nye avgangshallen til Tromsø lufthavn tenkt i 2023.

AVGANG: Slik er den nye avgangshallen til Tromsø lufthavn tenkt i 2023. Foto:

Etter det første vedtaket startet arbeidet med forprosjektet. Her var det opprinnelig varslet ferdigstilling og behandling innen utgangen av 2018, men det er altså først nå at forprosjektet er godkjent og klarsignalet for bygging er gitt.

Den lange prosessen medfører at ferdigstilling av terminalen skyves fra 2021 til 2023.

Kostnader

Årsaken til forsinkelsen er at Avinor ønsket ytterligere kvalitetssikring av planene. Nå er styret trygg på at passasjerveksten vil fortsette, og at det er grunnlag for investeringen.

I utgangspunktet ble kostnaden for utvidelsen anslått til rundt 500 millioner kroner, men for ett år siden antydet Avinor-sjef Dag Falk-Petersen overfor Nordlys en investeringsramme på 750–850 millioner kroner for terminalutbyggingen.

Vedtaket fredag innebærer en investering på 1,1 milliard kroner, opplyser Avinor.

10.000 kvadratmeter

Dette skal bygges:

Det vil bygges en ny terminal på 10 000 kvadratmeter, med ny avgangshall, innsjekkingsareal, bagasjehall og sorteringshall. Videre vil det føres opp en ny og fleksibel utenlandsterminal der «gatene» kan endres mellom inn- og utland. Det kommer også nye kommersielle arealer, og på flyside klargjøres tre nye flyoppstillingsplasser med bruer.

– Tromsø lufthavn får et betydelig løft som vil bedre passasjeropplevelsen, ivareta den stadig økende etterspørselen, og befeste Tromsøs posisjon som arktisk hub, sier divisjonsdirektør Thorgeir Landevaag i Avinor i pressemeldingen.

BAGASJE: I dag er kapasiteten tidvis sprengt ved bagasjehåndteringen. Utvidelsen gir ny ankomsthall med bagasjebånd for hele flyplassen.

BAGASJE: I dag er kapasiteten tidvis sprengt ved bagasjehåndteringen. Utvidelsen gir ny ankomsthall med bagasjebånd for hele flyplassen. Foto:


Artikkeltags