I 30 år har politikerne kranglet om hvor nye E8 skal gå. Nå sier Ap det ikke er så nøye.

VESTRE: E8 har vært en politisk verkebyll i flere tiår. Arbeiderpartiets Brage Larsen Sollund og Kristin Røymo mener det er på høy tid å slutte å krangle om vestsiden eller østsiden. De vil jobbe for en bedre samarbeidskultur i Tromsø, om de vinner høstens valg.

VESTRE: E8 har vært en politisk verkebyll i flere tiår. Arbeiderpartiets Brage Larsen Sollund og Kristin Røymo mener det er på høy tid å slutte å krangle om vestsiden eller østsiden. De vil jobbe for en bedre samarbeidskultur i Tromsø, om de vinner høstens valg.

Artikkelen er over 4 år gammel

- Vi må bare få bygd den veien.

DEL

I nær 27 langdryge år har Tromsøs innbyggere ventet på at en av landets farligste veistrekninger, E8, skal bli tryggere. Innbyggerne i Ramfjorden har tryglet om en løsning. Istedet for å komme fram til en, har politikerne i Tromsø i flere tiår kranglet om hvilken side av Ramfjorden veien bør ligge.

Nå er Arbeiderpartiet lut lei av kranglingen. De vil ha veien realisert. Og det brennfort.

- Det viktigste er at nye E8 blir realisert. Hvilken side den blir lagt på er ikke det viktigste, sier Brage Larsen Sollund og rådslederkandidat Kristin Røymo (Ap).

Vil bort fra kranglingen

De etterlyser en kulturendring i Tromsø. De vil ha slutt den smålige kranglingen mellom de politiske partiene i Tromsø kommune. Nå vil de jobbe for en kulturendring: De vil ha en samarbeidskultur.

- Det er ikke gjort over natta, men skal Tromsø få ut sitt potensial, må en kulturendring til blant oss politikere, sier Brage Larsen Sollund.

I en kronikk i Nordlys skriver Brage Larsen Sollund at Tromsø taper på kranglingen. Han bruker verkebyllen E8 som eksempel:

"I Ramfjord har en krangel om noe så banalt som en  vegtrasé utsatt veien i 30 år. Traseen har ennå ingen løsning. For Arbeiderpartiet er det ikke viktigst om denne veien går på øst eller vestsida av fjorden, men vi bryr oss om at den bygges, og vi mener byggingen burde vært startet allerede."

- Så etter 27 år  med betent strid sier dere at det ikke er så nøye hvor traseen legges likevel?

- Det er ikke første gang vi sier det. Vi har uttalt det en rekke ganger. Vi kan ikke krangle om øst eller vest mer, sier Larsen Sollund til Nordlys.

Han mener både politikerne og forvaltningen har tapt på den langdryge saken -  i form av tapt tillit blant Tromsøs innbyggere. Men først og fremst har Tromsø tapt. E8 er fortsatt en av landets farligste veistrekninger.

Må samarbeide bedre

- I valgkampen for to år siden lovde Erna Solberg å bruke fem milliarder på veisatsing i Tromsø. Regjeringen, og et stort flertall i Stortinget, er villig til å bruke penger på Tromsø. Men vi evner ikke å utnytte dette rommet som Norges styrende politikere har gitt oss, sier Brage Larsen Sollund. 

Brage Larsen Sollund mener det ikke er styringsform eller system som stopper store prosjekter i Tromsø, men kultur.

- Oslo har parlamentarisme. Der evner politikerne på en langt bedre måte enn Tromsø å samarbeide. Vi må også komme dit. Vi må samarbeide når vi trenger det, sier han.

- Skader tilliten

- Saker som E8 skader kontrakten mellom velgere og folkevalgte. Den skader også tilliten mellom styrende politikere, sier Kristin Røymo.

Hun beskriver tilliten som sårbar.

Akkurat nå ligger saken på samferdselsministerens bord, med  råd fra fylkesmannen om at veien bør legges til vestsiden av Ramfjord. Det rådet går på tvers av byrådet som i Tromsø som har vedtatt østre trasé.

- Vi vet ikke hva ministeren nå sier i saken. Vi har ikke kontroll over det. Men uansett hva ministeren sier, kan vi ikke tillate oss å bruke nye ti år på å få planlagt den veien. Den må bare bygges, sier Røymo.

Venter spent

Hun sier hun er spent på om ministeren kommer til å gå inn for østlig trase, en løsning som Statens vegvesen med stor tyngde har påpekt vil bli langt dyrere enn en allerede ferdig plalagt vestlig trasé.

- Hvordan skal man unngå slike store samferdselskatastrofer i framtida?

- Det første man må gjøre er å lære seg å strekke ut en hånd, sier Brage Larsen Sollund.

- Det er viktig at de som sitter med politisk flertall åpner for å bygge allianser på tvers av politiske linjer der det er nødvendig. Det er en erkjennelse vi har kommet til. Og det er noe vi kommer til å jobbe mye for å få til om vi vinner valget til høsten. Det tar over fire år å bygge en vei. Vi må klare å ha samme kurs i store samferdselspolitiske saker, uavhengig av hvilket politisk regime som styrer byen, sier Røymo. 

- Kan man ikke jobbe for en bedre samarbeidskultur også om man sitter i opposisjon?

- Jo, det kan man, men det er flertallet som har reell makt. Det er flertallet som bestemmer hva som skal skje og hva som ikke skal skje.

Glad for utspillet til Ap

Byråd Øyvind Hilmarsen er glad for utspillet til Arbeiderpartiet.

- Jeg er glad for at Ap har kommet på slike tanker. Det er ikke akkurat noe som har preget Ap når de styrte Tromsø i 12 år, sier Hilmarsen.

- Vi lovde Tromsø før valget hvordan vi skulle bygge traseen gjennom Ramfjord, og det kommer vi til å holde, sier han videre.

Han mener den store prøvesteinen for kulturendring vil være Kvaløyforbindelsen.

- Den store prøvesteinen blir nå i forbindelse med Kvaløyforbindelsen, som byrådet har planlagt og fått fart i planene på. Planen skal vedtas før sommeren. Det blir jo den nye prøvesteinen for det Ap signaliserer.

Hva skal til for å få en bedre samhandlingskultur?

- At man har samme målsetning for hvordan Tromsø skal utvikle seg og forståelse for hvordan de store prosjektene foregår, sier Hilmarsen.

Artikkeltags