Slik blir Arctic Race of Norway 2015

Slik blir Arctic Race of Norway 2015.

Slik blir Arctic Race of Norway 2015.

Artikkelen er over 4 år gammel

Her er alle etappene.

DEL

Her er ruta for Arctic Race of Norway:

Etappe 1: Harstad - Harstad (210 kilometer)

Rittet starter i Harstad i Troms torsdag 13. august, i byen hvor Hushovd sikret sammenlagtseieren i ARNs første år foran 40 000 elleville fans. Første etappe er lang (210 km) og bringer feltet ut av byen til nabokommunene før etappen avsluttes med to intensive runder i Harstad sentrum.

Etappe 2: Evenskjær - Setermoen (155 kilometer)

Dagen etter går turen fra Evenskjer (30 km sør for Harstad) til Indre Troms, med avslutning på Setermoen etter at syklistene har syklet gjennom en militærleir 3 kilometer fra mållinja. Etappe 2 vil kunne passe ryttere som Marcel Kittel og Alexander Kristoff, som begge deltok under Arctic Race of Norway i fjor.

Etappe 3: Finnsnes - Senja - Målselv alpinlandsby (175 kilometer)

Tredje etappe skiller seg ut som en dronningetappe under Arctic Race of Norway 2015. Med start på Finnsnes, går traséen først rundt idylliske Senja, hvor rytterne kan nyte synet av fjell som stuper ned i fjord, idet de sykler langs hvite sandstrender og forbi vakre fiskevær. Men noen ferietur blir det ikke, ettersom etappen avsluttes på fastlandet med tøff klatring opp til Målselv fjellandsby (3,5 km med 6% stigning).

Etappe 4: Narvik - Narvik (160 kilometer)

Søndag 16. august avsluttes Arctic Race of Norway 2015 i Nordland fylke, nærmere bestemt i Narvik. Byen er allerede kjent for dramatikk, gitt sin historie fra andre verdenskrig. Den som starter siste etappe ikledt den blå og oransje ledertrøya vil få en stri tørn med å holde sine konkurrenter på avstand. Etter å ha syklet ut sør for Ofotfjorden med utsikt mot Norges nasjonalfjell – Stetind – går turen tilbake til Narvik sentrum, der en rundløype på 11 km venter. Rundløypas lengste motbakke (på 2,5 km) har en gjennomsnittlig stigning på 6 % og innbyr til angrep.  Kanskje kan avgjørende bonussekunder kapres her og sikre ARN-troféet for 2015. Uansett vil en ny vinner kåres, i rekken etter Thor Hushovd (2013) og Steven Kruijswijk (2014). I timene før den store finalen skal unge syklister, gutter og jenter, konkurrere i Arctic Morgendagens Helter-rittet. Kanskje håper de å kopiere bragden til toppsyklistene om noen år…

LES OGSÅ: Må høvle ned 18 fartsdumper

Les også: Arctic Race kan miste millionstøtte

Les også: Thor jobber for å få Tour de France-vinneren til nord

Årets ritt går av stabelen 13. til 16. august.

- Det er store forventninger til Arctic Race of Norway 2015, og det er det en god grunn til, sier ARoN-direktør Knut Eirik Dybdal på pressekonferansen.

- Årets rute er helt spesiell. I 2015 fokuserer vi på noen perler som er uoppdaget, sier Dybdal videre.

- Jeg syns ruta er spennende. En mix mellom harde etapper og spurter. Spennende at løpet ikke blir avgjort før den siste etappen i Narvik, sier Thor Hushovd.

- Vil at det skal være evig

- Det er ingen tvil om at Arctic Race of Norway er en suksess. Hovedsaklig fordi det er så mye mer enn et sykkelritt, sier ASO-direktør Claude Rach.

- Vi mer enn håper at dette rittet skal vare for evig, lyder det fra den mektige direktøren.

Stolte ordførere

- Vi som har opplevd ARON før, er selvfølgelig overlykkelig over at vi får oppleve det igjen. 17. mai blir aldri det samme igjen. Vi gleder oss veldig, sier Harstad-ordfører Marianne Bremnes.

- Det er sjeldent at en gjeng ordførere er så glad samtidig. Dette er stort. Det er hele Nord-Norges sykkelritt. Det er grunn til suksessen. ARoN har klart å skape et engasjement vi sjeldent har sett tidligere. Det er noe alle nordlendinger er veldig stolt av. Vi gleder oss, med litt ærefrykt etter de fantastiske avslutningsdagene i Harstad og Tromsø i fjor. Det blir tøft å følge opp, men vi skal levere, lover Narvik-ordfører Tore Nysæter.

Økonomiske utfordringer

De siste dagene har det blitt spekulert i om fylkeskommunene kommer til å videreføre avtalene med ARoN, og hvordan man eventuelt skal finansiere rittet fra 2016 og utover.

- Jeg vil garantere at det blir Arctic Race i 2016. Opplevelsen er at folk er positiv og ønsker å være med å bidra, sier Dybdal optimistisk.

- Det vil vekke ganske mye harme i det nordnorske folk dersom de ikke finner plass til Arctic Race i statsbudsjettet. Dette er ikke bare et sportsarrangement, det er noe mer. Det er markedsføring uten like. Og sykkelrittet har fått bra status sportslig også, sier TV2-ekspert Mats Kaggestad.

Artikkeltags