Wizz Air-flyet, som søndag ettermiddag lettet fra Tromsø prøvde å lande to ganger på Værnes lufthavn – uten hell – før det til slutt dro til Gardermoen i Oslo.

Ifølge en av dem om bord nektet over halvparten av passasjerene å bli med kabinbesetningen i Wizz Air tilbake til Trondheim etter det uønskede Oslo-stoppet.

– Det virket ikke som om de hadde kontroll, sier en av passasjerene, Torkjell Naterstad, til Nordlys søndag kveld.

Han er svært kritisk til Wizz Airs informasjon og håndtering av den uplanlagte Oslo-turen, og var blant dem som forlot flyet i Oslo.

Ingen informasjon – etter to mislykkede forsøk

Naterstad er opprinnelig fra Trondheim, bor i Tromsø, og skulle egentlig bare en kort tur til hjembyen med kona.

– Det første landingsforsøket i Trondheim ble avbrutt da det var under 50 meter ned til rullebanen. Vi kunne se gress og lykter tydelig fra flyet, mener Naterstad.

Etter forsøk nummer to, som også var mislykket, la Naterstad merke til at de hadde begynt å fly sørover.

– Jeg er fra Trondheim og har flydd mye, så jeg stusset på at vi plutselig fløy sørover uten å ha fått noe informasjon. Etter kanskje ti minutter sa piloten at vi ikke hadde nok drivstoff til å klare et tredje landingsforsøk, og at vi var på vei mot Oslo.

Wizz Air har fått kritikk for at de sliter med å håndtere værforholdene på vinteren. Dette har de avvist ved flere anledninger.

Søndag var årsaken at Værnes hadde sterk sidevind.

– Vi har litt kraftige vindkast fra siden her på Værnes i dag, som gir litt ruskete forhold. Wizz Air-maskinen gikk opp igjen etter et forsøk på å lande og valgte å gå til Gardermoen, sa Lars Holthe, leder ved driftssentralen på Trondheim lufthavn til Nordlys tidligere søndag.

Wizz Air har selv ikke kommentert saken overfor Nordlys søndag.

– Uforståelig og uerfaren besetning

Naterstad reagerer på det han beskriver som uforståelige meldinger og manglende informasjon under hele flyturen.

– Vi fikk minimalt med informasjon av pilotene, og det var ikke mulig å forstå flyvertinnene bak munnbindet. Jeg har flydd mye tidligere, i både store og små fly, men jeg har aldri vært med på liknende vingling i et fly. Det er vanlig at flyet vingler langs x-aksen, men her var det vingling langs både x-, y- og z-aksen. Det virket ikke som de hadde kontroll.

Etter én time med tanking i Oslo, ble passasjerene tilbudt å fly tilbake med det samme flyet til Trondheim. Det var de færreste interessert i.

– Folk ble jo redde. Kona mi ville ikke fly videre med den besetningen, og jeg er ikke lettskremt, men det var en ubehagelig opplevelse. Vi var totalt 19 stykker som gikk av flyet.

Naterstad og kona var heldige, i den forstand at de fikset nye, rimelige billetter med et SAS-fly som drar til Trondheim i kveld.

– Vi fikk SAS-billetter 19.50 i kveld, for knappe 2000 kroner totalt. Vi har jo allerede kjøpt Wizz Air-billetter fra Trondheim til Tromsø på tirsdag, men vi skal se hvilke alternativer vi har, sier han.

Wizz Air har ikke besvart Nordlys' henvendelser søndag ettermiddag.