Ødela to busser på samme dag i E6-hull

ØDELAGTE FJÆRINGSSYSTEMER: To av Torghatten Buss sine busser fikk ødelagt fjæringene da de traff et stygt hull i E6 i mars. Nå ber de om erstatning.

ØDELAGTE FJÆRINGSSYSTEMER: To av Torghatten Buss sine busser fikk ødelagt fjæringene da de traff et stygt hull i E6 i mars. Nå ber de om erstatning.

Artikkelen er over 4 år gammel

- Botna fjærene.

DEL

I midten av mars omtalte Nordlys et stygt hull på E6 i Takelvdalen i Målselv kommune hvor en rekke biler fikk ødelagt dekk og felger i kveldsmørket. Hullet var fyllt med vann, og var svært vanskelig å se.

Nå viser det seg at også to av Torhattens Buss sine langruter også smalt ned i det samme hullet. Smellen var så kraftig at begge bussene måtte snegle seg frem til Buktamoen, tømmes for passjerere og sendes på verksted.

Botna på fjærene

- Bussene botna på fjærene, som vi sier på godt nordnorsk, sier avdelingsleder Rune Hansen til Nordlys.

Luftfjæringene  på forakselen røk på begge bussene, som var på vei fra Tromsø og sørover.

I skademeldingen beskriver en av bussjåførene hullet som et "stort krater" som var "umulig å se".

Hansen anslår at reparasjonene utgjør rundt 15.000 kroner per buss.

LES OGSÅ: - Det smalt så høyt at jeg trodde bilen ble knust

Ikke god nok jobb

I et brev til Tryg forsikring skriver Hansen blant annet at "begge disse sjåførene kjører denne strekningen flere ganger i uka, og begge kjørte her dagen før. Da var veibanen ikke i slik forfatning" og "Vi mener de som har ansvaret for vedlikehold av veien, eventuelt vegeier, Statens vegvesen, ikke har gjort en god nok jobb for å utbedre eller merke hullet i veibanen. Videre mener vi at det bør kunne være mulig å be om erstatning for reparasjonene på kjøretøyene i lys av dette".

Til Nordlys forteller Hansen at de tilbakelegger 1,5 millioner kilometer i året på europaveien og  det faktisk er første gangen bussene deres har blitt påført skader på grunn av veistandarden.

- Vi startet opp 1. august 2010, så dette er første gang på fem år.

Han forteller dog at sjåførene deres klager på spesielt vintervedlikeholdet på veien.

50 km/t

Nordlys snakket før påske med regionvegsjef Torbjørn Naimak om E6 i en annen anledning, og da fortalte han til Nordlys at de jobber et større prosjekt fra Takelvdalen og sørover, men at dette ikke ville bli igangsatt i år, og at de ikke ønsket å bruke mer penger enn høyst nødvendig på strekninga før de setter i gang i 2016.

Akkurat nå er fartsgrensen satt ned til 50 kilometer til timen på den mest utsatte strekningen, som strekker seg over flere kilometer.

Artikkeltags