Dermed blir det enda mer konkurranse i dagligvarebransjen i Tromsø.

– Om kundene sparer? De sparer tid. Og tid er penger, sier Sylvester Willumsen, butikksjef på Coop Extra i Tromsø sentrum.

Willumsen har akkurat fått spørsmålet servert fra Nordlys: Er det lønnsomt for kunden å få mat levert på døra et tilbud Coop har hatt siden pandemien rammet.

Tid er en dyrebar ting. Så ja, mener Willumsen.

Det er tidlig formiddag inne i Tromsø-butikken Coop Extra i Grønnegata. Regner holder seg stabilt. Dritt og vått. Perfekt vær for å bare droppe turen til butikken og heller be butikken komme hjem på døra. Den muligheten er det flere dagligvarekjeder som tilbyr.

Og nå melder en ny aktør seg på markedet: Foodora skal bli best på hjemlevering av matvarer. Lokaler midt i Tromsø sentrum er allerede sikret. Før jul skal de være i gang med hjemlevering av matvarer til tromsøværinger.

– Hurtighandel av dagligvarer er det neste store. Tidsklemma kjenner alle på, samtidig som alle har en smartmobil i lomma. Med Foodora-appen har de dermed et helt supermarked i lomma og kan få det de trenger levert på minutter, sier Foodora-sjef Elisabeth M. Myhre til Nordlys.

Åpnet under pandemien

De etablerer seg i en by der dagligvarekonkurransen er beintøff. Foodora har ikke satt seg som mål å være best på pris, men best på tid. De skal være raskest ut til kundene.

Coop har kommet med mat på døra til kundene siden i fjor vår. Da tilbudet ble startet opp våren 2020, var målet å gi et tilbud til de som trengte det mest i pandemien: Folk i karantene, eldre og syke. Nå, halvannet år senere, er hjemlevering av dagligvarer et etablert handelstilbud i Coop-kjeden i samarbeid med Posten.

– Vi har utlevering daglig, sier assisterende butikksjef Kristian Berg og skyver en handlevogn forbi eplekjekke epler og krumryggede bananer i fruktavdelingen. Også fersk frukt kan bestilles på nett.

Bestillingsskjemaet er laget slik at det følger butikkens innredning slik at varepakkingen kan gjøres så effektiv som mulig.

Raymond Kristiansen, driftsdirektør i Coop Nord, er klar over at Foodora snart har mer på menyen enn restaurantmat.

– Vil Foodoras dagligvarekonsept ha noen betydning for dere?

– Alle aktører har en betydning i markedet, og vi vil jo følge utviklingen i dette markedet på lik linje med andre endringer i vårt marked.

– I hvilken grad frykter dere konkurranse fra Foodora?

– Dette er en konkurranse som også konkurrerer med kafeer og restauranter, i så måte er vi en av mange aktører som kan bli påvirket. Vi tror ikke at en stor andel av kundene vil slutte å handle mat på butikken, men at det i enkelte situasjoner eller livsfaser vil være enkelt å bruke en slik tjeneste.

– Endrer dere noe i deres eget konsept grunnet Foodoras inntog?

– Vi som alle aktører i dagligvaremarkedet utvikler våre konsepter kontinuerlig, og også i dette markedet som består av mange flere aktører enn ovennevnte, vil det komme nye tilbud og nye løsninger de nærmeste årene.

Ønsker konkurrenter velkommen

Bård E. Pettersen, innehaver av Eide Handel i Tromsø inngikk samarbeid med Meny i fjor for å sikre kundene muligheten til å handle på nett. Han synes det er supert at Foodora skal sikre kunder mat direkte hjem.

– Ja, det er veldig positivt. Da vil enda flere bli vant til å handle hjemmefra. Da vil flere få øynene opp for det unike tilbudet vi har. Det er ikke mange steder du kan bestille hjemmelaga mat rett hjem, sier han entusiastisk.

Han sier de har hatt noen innkjøringsproblemer og tekniske utfordringer. Men at det går bedre og bedre.

– Og så er det veldig artig å kjøre ut mat til kundene. De blir jo så glade. I tillegg er jeg overbevist om at man reduserer matsvinn med dette, sier Pettersen.

Vil ikke kommentere

Dagligvaregruppen i Tromsø vil ikke kommentere tema:

– Nå kommer Foodora med egen butikk i Tromsø. Vil dere endre noe?

– Ingen kommentar, sier Robert Falck, administrerende direktør i Daglivaregruppen Tromsø AS, som styrer Eurospar-butikkene i nord.

Eurospar har ikke hjemlevering.

– Vurderer dere?

– Ingen kommentar.