TIL oppdaget den store pengetabben etter nesten et halvt år – nå får 1000 kunder uventet overraskelse

LEGGER SEG FLAT: Etter et halvt år har TIL oppdaget at sesongkort- og billettkjøp fra 9. mars til 28. august ikke er belastet kortene til de som har kjøpt varene. Det fører til at de nå har måttet kontakte rundt 1000 kjøpere via e-post for å forklare at de i stedet må trekke pengene fra deres kontoer nå. TIL-direktør Stig-Arne Engen innrømmer at det har tatt altfor lang tid å finne ut av feilen.

LEGGER SEG FLAT: Etter et halvt år har TIL oppdaget at sesongkort- og billettkjøp fra 9. mars til 28. august ikke er belastet kortene til de som har kjøpt varene. Det fører til at de nå har måttet kontakte rundt 1000 kjøpere via e-post for å forklare at de i stedet må trekke pengene fra deres kontoer nå. TIL-direktør Stig-Arne Engen innrømmer at det har tatt altfor lang tid å finne ut av feilen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Må hente inn flere hundre tusen kroner folk trodde de hadde betalt.

DEL

TIL har denne uka måttet sende ut en e-post til rundt 1000 kjøpere av sesongkort og kampbilletter, som ikke av alle mottas med glede.

Der forteller klubben at det på grunn av en feil ikke er trukket penger for kjøp av sesongkort og billetter via internett i perioden 9. mars til 28. august.

Pengene har bare blitt reservert fra kjøpernes kort, men ikke trukket. Det blir de i stedet nå, ganske uventet for de fleste mottakerne av meldingen fra TIL.

Mange av sesongkortene er kjøpt før 9. mars, men siden dette også gjelder ordinære kampbilletter kjøpt på nett, skal det etter det Nordlys kjenner til totalt sett dreie seg om et beløp på flere hundre tusen kroner – opp mot millionen.

Nordlys har blitt kontaktet av flere billettkjøpere som viser til personlige meldinger om både tre- og firesifrede beløp de nå må trekkes for.

Ifølge TIL skyldes dette en feil hos en av deres underleverandører.

– Har tatt altfor lang tid

Direktør Stig-Arne Engen medgir likevel at det ikke burde ha gått nesten et halvt år før de oppdaget feilen.

– Det har skjedd en feil i kodingen, som gjør at beløpene bare har blitt reservert selv om kjøper har fått produktet sitt. Vi beklager dette veldig, det treffer jo våre mange lojale kunder og supportere, sier Engen, som ikke vil si hvor mye penger det dreier seg om, men bekrefter at det er snakk om en betydelig totalsum.

– Dette må ha påvirket likviditeten til klubben?

– Ja, det påvirker jo likviditeten vår, og da vi begynte å lete, fant vi ut av det – men det har tatt altfor lang tid å få klarhet i det.

– Vi beklager masse til de folkene dette berører, men vi har sett oss nødt til å henvende oss til kundene for å forklare dette – og vi legger oss helt flate for det som har skjedd. Det er et antall mennesker som har kjøpt via nett, og som da har kommet i denne ubeleilige situasjonen, sier Stig-Arne Engen.

– En ekstremt uheldig sak

Arrangementssjef i TIL, Cecilie Nøstvik, slutter seg til Engens budskap.

– Det er en ekstremt uheldig sak. Det dreier seg om relativt mye penger, og vi er nødt til å drive det inn. Det er veldig mange supportere som har kjøpt et produkt som er brukt, men ikke betalt for. Derfor måtte vi sende ut en melding i går (onsdag), sier Nøstvik, som forteller at flere allerede har respondert på ulikt vis.

– Det ble tilbakemeldinger på det. Det er noen som synes det er bra vi sier fra og viser forståelse, og så er det selvfølgelig de som synes det er vanskelig å få en sånn beskjed, forteller Cecilie Nøstvik.

Pengene som kundene tror har blitt trukket i løpet av året vil ifølge TIL i stedet bli belastet deres kort 31. oktober.

 

Artikkeltags