Hæla står i taket på TIL-brakka på Alfheim om dagen. Årsaken er billettsalget inn mot «Slaget om Nord-Norge» mot Bodø/Glimt søndag – et derby der TIL trenger tre poeng for å berge plassen.

– Det er mange som mobiliserer og bedrifter som kjøper billetter og utfordrer hverandre. Det har tatt fullstendig av, sier TILs administrerende direktør Ulf Johansen til Nordlys.

Allerede er man så godt som sikret at det blir årets høyeste tilskuertall på Alfheim. De 4507 som kom mot Rosenborg 30. august ser ut til å bli kraftig slått.

– Vi er oppe i over 4300 solgte billetter nå, inkludert sesongkort. Bare fra i går kveld til i dag solgte vi 550 billetter. Dette er virkelig fantastisk gøy, og det tyder på at det kan bli fullt, sier Johansen.

– Tror på fullt hus

Han tror et utsolgt Alfheim stadion er realistisk. Det vil i så fall si 6200 besatte seter, i tillegg til Nordlys-tribunen bak sørmålet.

– Vanligvis selger vi 1400 billetter døgnet før kamp, så dette tegner veldig bra. Nå tror vi på fullt hus. Det er helt ærlig ikke en tanke jeg hadde tenkt for 14 dager siden, sier TIL-direktøren.

Skulle man oppleve et utsolgt Alfheim, er det første gang det skjer siden Tottenham var på besøk i Europa League høsten 2013. Da var det også hardere restriksjoner på tillatt antall tilskuere (5868 ble det offisielle tallet).

I seriesammenheng må man helt tilbake til hjemmekampen mot Rosenborg i 2010 for å finne det nærmeste man har kommet fulle hus på Alfheim. Da kom man opp i 7024 mennesker på tribunene.

Johansen er selvsagt glad for den økonomiske gevinsten et fullsatt Alfheim vil gi, men velger ikke å fokusere mest på det.

– Først og fremst tenker jeg på at det kommer mange mennesker og lager en fantastisk, sinnssyk stemning. Med flomlys og litt dunkelt rundt gleder vi oss virkelig. Her handler det om at Bodø/Glimt må slås. Det går også på ære og at vi vil hevne 16. mai-kampen (1-0 til Glimt), sier TIL-direktøren.

 

– Solgt veldig mange skjerf

Ved siden av det svært hyggelige billettsalget forteller han om en annen, litt kuriøs opptur de siste dagene.

Etter den mye omtalte saken om Glimt-supporter Geir Seljeseth, som ikke ville ikle seg TIL-skjerf på søndagens kamp og etter noen stormende dager gikk av som styremedlem i TIL Holding AS og TIL Fotball AS, har salget av en viss effekt nådd nye høyder.

– Vi har solgt veldig mange skjerf de siste dagene, ja. Det har også tatt av, humrer Johansen.

– Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte av det, egentlig – men det blir nok mange skjerf å se på kampen, legger han til.

Han tror Seljeseth-saken har satt sitt preg på billettsalget, og ikke minst skjerfsalget – og dermed faktisk kan ha hatt noe positivt ved seg.

– Det har i hvert fall kommet tydelig frem hva TIL betyr for mange folk. Vi ser at folk virkelig mobiliserer, og vi forstår at dette har betydd mye for supportere som har hjertet i klubben.

– Det som skjedde, og kommentarene som kom, var kanskje uheldig, men nå er det jo avsluttet fra Geirs side. Han er en veldig trivelig kar, og vi går videre, sier Ulf Johansen.