Byråd om super-sykkelvei: - Det er ikke dette vi trenger

IKKE NUMMER EN: En ekspress-sykkelvei var ikek det kommunen aller helst ville hatt. Det var på 19. plass på deres ønskeliste. Foto: Ole Åsheim/Skjermdumnp

IKKE NUMMER EN: En ekspress-sykkelvei var ikek det kommunen aller helst ville hatt. Det var på 19. plass på deres ønskeliste. Foto: Ole Åsheim/Skjermdumnp

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, mener Tromsø har fått for lite i forslagene til Nasjonal Transportplan (NTB) og det som har blitt foreslått, mener hun er feil.

Ett av forslagene for Tromsø er en såkalt super-sykkelvei.  Den vil de skal gå langs E8 fra Solligården til Tomasjord.

I åtte andre byer, blant annet Oslo og Bergen, er det foreslått lignende sykkelveier, der det skal være mulig å sykle i 30 til 40 km/t.

Les også: Her vil de bygge super-sykkelvei i Tromsø: - Det er større behov andre steder

Funker i Oslo

Nå forteller Ramberg at en ekspress-sykkelvei var nummer 19 på deres ønskeliste. Og det var ikke en gang totalt, men for sykkel-løsninger.

- Det er flott at de vil satse på sykkelveier, men problemet her er tilnærmingen. I Oslo har de bruk for slike sykkelveier, og den vil ha god effekt der. Fra et Tromsø- perspektiv er det ikke en ekspress-sykkelvei vi trenger. Det verken haster eller monner mest. Det virker som om det er sett på hva som funker innenfor ring 1 i Oslo og så er det overført til andre steder i landet.

Også Gjert-Henrik Vedeler, prosjektleder for Sykkelbyen Tromsø, ble overrasket over forslaget. Han forteller at det er større behov for sykkelveier andre steder i byen.

Se mer: Vei-sjefen i nord: - Politikerne kan takke seg selv for at Troms kommer dårlig ut

Lokale miljøer

Vedeler understreker at det er positivt at det satses på sykkelveier, men at en ekspress-sykkelvei i Tromsdalen kommer litt i feil rekkefølge.

Det er Ramberg enig i. Hun mener at det må lyttes mer til Vedeler og andre som jobber med å legge til rette sykkeltiltak i Tromsø.

- Det gjelder å lytte til de lokale miljøene. Det er masse flinke fagfolk i kommunen som jobber med dette. De vet veldig godt hva som trengs og hva som burde gjøres, og de har rangert ekspress-sykkelvei på 19. plass.

Andre løsninger

Både hun og Vedeler trekker frem gode løsninger for syklister i Dramsveien og Stranveien som en av deres hovedmål.

- Kommunen klarer ikke å finansierer dette alene, og her er det virkelig et behov for at staten hjelper til, sier Ramberg.

Se mer: Korsberg om E8-sjokket: - Vi skal endevende dette og finne en løsning uten bompenger

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken